måndag, april 27, 2009

Vad du ger...

Så är det... det du ger till andra kommer du få tillbaka senare i livet.
Kanske inte på det sättet du hade räknat med, för det är inte en fågel för en fågel som gäller utan en bit bröd mot någon annans tid. Ett doftljus mot en kram när den som mest behövs.
Inte nödvändigtvis av samma person som en gång gav dig en gåva utan nån annan gång, nån annan stans av en annan människa.
Jag gillar den filosofin. Det gör att jag ser på givandet och mottagandet på ett annat sätt sen jag insåg detta.

Hade en dagmatte till min gamla hund Noppan, när jag bodde i Hökarängen i sthlm för länge sen. Hon blev senare även en god kompis och det var just hon som lärde mig detta.
Hon var även så att hon delade med sig av det lilla hon hade för stunden. Både hon och jag var 'fattiga' och en dag kom hon med ett äpple till mig och sa 'här får du. Jag hade ett som jag kunde avvara'
Efter det hörde det till vanligheterna att man delade med sig av sina små överskott. Två ägg här, en näve potatis där.

Så ja... nåt att tänka på nästa gång du ger bort av dig själv, din tid eller dina pengar... det kommer tillbaka till dig... nån annan gång, nån annan stans.

/tant trassel

2 kommentarer:

MissC sa...

Ja, så sant så sant! :)

orcid sa...

kloka ord...:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...