onsdag, april 29, 2009

Alla kan lära sig!

Satt på en 'privat genomgång' av PLC och Programmering i skolan idag. Jag behövde det eftersom jag för det första inte klarade programmeringsdelen på förra tentan och att jag INTE gick på PLC tentan eftersom jag var efter och inte skulle kunna svara på en enda fråga om PLC om jag hade gått.
Men min magister ställde upp och gav mig sin uppmärksamhet hela dan, så nu känn det klart bättre.
Kom att tänka på det medan jag satt där och ansträngde mig att fatta att jag ofta träffar på folk som säger typ 'va?? en sån utbildnings skulle jag aldrig klara av. Pyssla med elsladdar å sånt... nej det skulle aldrig gå' (tjejer oftast)
Och då tänkte jag det idag... men asså... jag valde ju INTE denna utbildning för att jag hade NÅN teknisk fördel what so ever. Jag kunde byta blöjor på barn och vuxna men INTE koppla en sladd och INTE programmera ett program på datorn.
Men jag BESTÄMDE mig för att börja på en utbildning som ledde till jobb. Och där det fanns bra chanser var inom verkstadsindustrin.
Ok tänkte jag... om man bara vill går det nog att lära sig det mesta.

Och här är jag nu... ett ämne i taget. Ett steg åt gången. LÅNGSAM som jag är på att lära mig blir det nog många specialföreläsningar men jag skall ta för mig tills jag är klar. Jag skall sätta mig själv och mina behov först och jag skall OXÅ bli bra på detta.
Jag anser eg inte att mina chanser jämnförd med killarnas är särskild höga, meeeen.. tjejer är eftertraktade inom denne branch eftersom det är tider av jämnställdhet, så KANSKE det finns en fördel ändå?
Om jag bara blir bra nog.

Ni förstår att mycket av dessa ord är sånna ord jag säger högt i detta nu för atty jag vill att alla önskar och tankar skall bli sanningar. Man får öva sig i sånt. Säga till sig själv att det kommer fixa sig! Att jag har samma potential att bli en bra Robo-chick som killarna.
Bara så galet trögt i min skalle. 17 oxå att jag skall va så seglärd :(

Men det jag oxå ville säga är att om ni står där i valet och kvalet som jag VET att nån av er/vissa av er gör att välja en annan väg än den ni går på, så tro inte att du måste välja en väg som du redan är intresserad av. Överraska dig själv och se... intresset kommer antagligen på vägen när man sträver efter att klara utbildningen man vald.
Våga satsa på så säker framtid som möjligt.

Oj... låter som värsta propaganda inlägget hähä :)
Nej men ni förstår säkert vart jag vill komma.

Så jag bryter här.
Kram för nu.
/tant trassel



2 kommentarer:

orcid sa...

vat du vad.,...ibland tänker jag att om jag skulle läsa nått mer arbetsinriktat så kanske jag skulle bli grävmaskinist...verkar så kul:) N tror det skulle passa mig:P

Karina sa...

och varför tror han inte det då? Blir du galen däruppe är det ju bara å dra i spakarna lite. Ingen hör dig :)
Det är BRIST på yrkesförare nu!!
Finns en sån utbildning aktuellt nu!
gogogogoggo
Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...