fredag, april 10, 2009

Vårstädning

Åhhh vikken dag!
Härhemma är det vårstädning i trädgården. Vi är en ganska rörig familj, så det finns en å annan plastkruka som skall städas bort mellan alla vissna löv som skall räfsas ihop.

Mitt stora dåliga samvete, poolen, håller jag på att rensa från gamla löv och vatten. Vi fick aldrig in den förra året och jag har grämt mig över det hela den långa vinter.
Men nu skiner solen och jag försöker ta tag i allt det jag försummat.

Rolle springer runt med räfsan och eldar lite löv. Ungarna skriker av lycka varje gång dom ser en citronfjäril eller en myra.
Man känner det i kroppen på alla, att man LÄNGTAT och väntat på dessa dagar då trädgårdsstädning känns som ren lycka.

Den danska gruppen Tösedrengene gjorde 1982 denne låt som jag blir sååå vår-gla av!



Ud under åben himmel
Klaus Kjellerup 1982 - Anne Dorte Michelsen 1982

1. Det skete igen. helt utroligt
at sommeren kom. stille, rollgt,
syrenernes duft,
den sitrende luft,
nu glemmer jeg vinterens fornuft.
Luften er hvid, solen danser.
nu mærker jeg alle mine sanser,
for græsset er grønt,
himlen er høj,
nu smider jeg sjælens vintertøj.
Jeg vil ud, ud under åben himmel,
ja, jeg vil ud, ud på det dybe vand,
jeg vil ud, ud under åben himmel.
Derud, hvor jeg bli'r svimmel,
ud under åben himmel.

2 Jeg ved. at jeg før var for rigtig,
jeg passed mig selv, var forsigtig,
garderede alt.
satsede halvt,
var faldet til ro og havde valgt.
Men gaden er varm, huden brænder,
jeg løsner mit hår, bløde hænder,
det tør indeni,
vint'ren er forbi,
nu slipper jeg alting løs fordi:
Jeg vil ud ...





Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...