onsdag, april 08, 2009

Ahhhh...


Kall om kinderna, kall om huden. Kryper ner i varma torra mjukisbyxor och en stor torr college tröja.

Regnet kom när jag var till skogs med Gucci. Först suckade jag men den njöt jag. Jag är eg något av en regnmänniska. Gillar att bli blöt av regnet.
Jag gillar doften och jag gillar särskild när 'Gubben Lars' (kallar grannen, Lars 75 plus, så) berättar att efter detta regn kommer det att bli grönt. Det är vårregnet som behövs för att allt skall komma igång.
Lars är gammal bonde så allt han säger om vädret och naturen är heligt... det är sanningen helt enkelt.
Han är en som som säger ... jaha... imorn är det d 6 april. Då kommer sädesärlan att sitta på ladutaket.
Och visst SITTER pippin där dagen efter. På samma dag... varje år :)
Så ju... Lars är sanningsbäraren.
När rådjuren betar på åkern på hösten, då kommer frosten... ja å massor sånt.
Finns nåt som heter Bondepraktika var man kan se en masse roligt.
Jag vill oxå bli en sån gumma som skriver på almanackan när sädesärlan kommer, när tranan låter, hur många mm regn det har kommit VARJE dag, om det varit sol eller regn, hur många grader osv osv.
Mjölka kossor, hämta in ägg från hönsen, gå runt i min lada och känna lukten av hö.


Jaja... lukten av olja, brända säkringar och svetsrök är väl oxå mysit.

Nu skall jag ta en kopp kaffe.
Mys på er!
Kramen
/tant trassel

4 kommentarer:

orcid sa...

du e bara så underbar människa..kan du förstå det:) puss pårej:)

Tant Trassel sa...

hähä :)

Anna sa...

Vill bara passa på att önska dig en riktigt skön påsk!

Karina sa...

Tack söta anna. Hörrni ni andra. Kolla in Annas projekt på Gotland! Kanske nåt att tänka på om ni skall dit å bo nångång!
/karina

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...