onsdag, mars 09, 2011

Inte värd en krona?

Här får ni ett förvirrad inlägg utan sammanhang.

Hade ett mycket underligt samtal som urartade till en diskussion som slutade med en förbannad tant trassel och en skit dålig stämning runt fikabordet på jobbet.

Är var dessutom lika förvånad som förbannad eftersom personen i fråga är en i övrigt smart och omtyckt människa. Allt började med att dom andra började prata om ett program som skulle komma på tv om överviktsoperationer.
Vi konstaterade att en del människor kan må dåligt psykiskt efter operationen pga snabb viktnedgång och att jag dessutom tyckte att sjukvården även borde prioritera psyket när dom opererar så det finns nån sorts eftervård.

Jag berättar dessutom att praktiskt talat alla jag känner mår bra efter open... fysiskt. Dom flesta mår bra psykiskt oxå och får man psykiska problem brukar det gärna ligga en sjukdomshistoria bakom som sträcker sig längre tillbaka än operationen.

Min arbetskompis undrar om jag betalade open själv och jag sa att sverige hade betalat och att jag var otroligt tacksam!

10 min senare har jag fått höra att han inte tyckte att hans skattepengar skulle gå till sånt 'trams' utan var man fet kunde man se till att skärpa till sig, börja träna och äta rätt.

Men hur lätt tror du det är med ett matberoende att få till det?
Ju att få till det kanske går men att HÅLLA det är ju en annan femma.
Nä men ett beroende är inte att skylla på.
Han kunde ju tex när som helst sluta röka. Det handlar om vilja.

Jag frågar vem som skall betala för hans sjukvård när han som rökare i framtiden kommer behöva behandling pga följdsjukdomar. Men han tyckte att eftersom han var rökare så betalade han så mycket mera i skatt än nån annan så det var typ ok då.

Jätte förvirrad gick jag från rasten...
va SA han egentligen??
Är inte JAG värd att lägga skattepengarna på?

Vad är det för skillnad på den vården jag fick och nån annan sjuk människa?

Kan inte bara en psyksjuk skärpa till sig?
Det sitter i huvudet... mitt beteende sitter i huvudet...
Bara för att mitt beteende slutar i fettma, varför är inte det då värd att lägga skattepengarna på?


Det var länge sen jag kände mig SÅ överviktig (ju jag är fortfarande det i huvudet. Känslan ligger kvar) och värdelös som idag.
Förvirrad och rädd att alla jag täffar på känner samma sak som min arbetskamrat.


Så nu vill jag bara säga:
Ni rökare (som ju verkar ha betalat största delen av min fettmaoperation OCH min bukplastik...) och ni andra skattetalare... TACK och FÖRLÅT att jag inte kunde skärpa mig. Förlåt att jag har äcklat er gång på gång. Jag är lessen att jag har höjt tobakspriset och skatten i Sverige. Jag skall jobba ännu hårdare för att ni aldrig skall få se mig fet igen så alla pengar ni har lagt på mig är bortkastade.
Nej lägg i framtiden INTE skattepengarna på människors lycka utan lägg dom på Vapen och Jasplan. På genmanipulering och djurförsök.
DET vet man ju vad är iaf!

Tack
IGEN
/tant fet & tacksam

9 kommentarer:

MissC sa...

Vilken trångsynt typ :(
*KRAM*

Camilla Kästner sa...

vilken jös......

Unknown sa...

Du är värdefull och kalla dig inte tant fet! Du är tant pingla ju!!!

orcid sa...

finner inga ord...du betalar ju också skatt... vet inte vad jag ska säga blir så väldigt ledsen. kram

Marie sa...

meh vilket pucko!
Du är ju gôrsnygg och otroligt värdefull! I synnerhet eftersom du står för vad du gör och säger och har civilkurage nog att säga ifrån! Vafan spelar det för roll hur mycket man betalar i skatt? Alla betlar ju procentuellt! Fårga om fanskapet kan stava till solidaritet! Kram på dig!

Katja sa...

vad arg jag blir... människor är puckon. Eller nej, inte alla, men skrämmande många som har märkliga och rent av elaka åsikter.
Undrar om din kollega tycker att det är lika jobbigt att betala för dem som behandlas för anorexi, för missbruk, för dem som fått hudcancer för att de ju borde ha skyddat sig bättre mot solen.. ? jagförstochskitiandra-mentalitet får mig att bli så ilsk.
Usch vad arg jag blir.
Han kan skita på sig, och du.. du är bra.. Skitbra! Ta ingen dynga och var precis som du är.. trångsynta muppen kan ju sitta där och reta sig, undrar vem som har ett roligare liv..

kram katja!

Sanna sa...

Nej fy vilken idiot!! Förstår att du är sårad och arg men man får försöka vända dövörat till..DU är värd varenda öre din op kostat och mycket MER! Kom ihåg det tjejen! Du är unik och värdefull, låt igen rökt böckling sätta sig på dig! <3 <3

Kraaaaaaam
Sanna

Anonym sa...

Nu är det ju så att tobaks skatten i Sverige är skyhög om vi räknar på att en rökare tar ett packet om dagen i 40 år och skatten per packet är 25kr så blir det 365000 kr. Det får väll anses vara en ganska stor summa man har betalat in utöver den vanliga skatten? Vad beträffar gå ner i vikt frågan så är det bara träna och ändra kost som gäller, väldigt väldigt få fall av människors övervikt beror på sjukdom det är bara bita ihop enligt mig. Men det är väll lite av dagens samhälles mentalitet är det för jobbigt så skit i det.

Hello sa...

Vilket ärkepucko!
Och varför har du kvar kommentaren ovan? Den vet uppenbarligen inte ett smack, den heller. Mat kan vara missbruk precis som narkotika, alkohol och nikotin. Och vi lämnar inte den i sticket som är alkoholist och vill ha hjälp att sluta, så då gör vi inte det med den som äter för mycket heller.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...