lördag, april 04, 2009

Lampskärmsrecept.


Har lovat att lägga ut recept på hur man kan göra sin egen lampskärm.
Jag har fått en beskrivning på mailen men såg även att Karin på äntligen hemma gjorde en egen till ett barnrum hon höll på med.

Lampskärmsbeskrivningen nedan kommer från tidningen Allt om Handarbete 9/2007.
Klicka på bilden då får du den i full storlek.




Detta är ett sätt att få till det på.
Sättet som Karin använde sig av i programmet verkade jätte smidigt!
Hon hade på butiken 'Hobbyskärmen' I Älvsjö, sthlm (ingen hemsida. Telefon: 08 – 30 70 84) , köpt in både lampskärmsskelett & lampskärmspergament. Pergamentet verkade riktigt fiffigt. Det är som styvt papper med klister på ena sidan. Kan klippar till pergamentet så det passar exakt till skelettet dock lite längre så man kan överlappa änderna.
Sen klippar man till tyget så det får en 'smösmån' med några cm. Sen sätter man försiktigt fast tyget på klistersidan och vikar om kanterna och limmar fast dom... eller om hon väntade med att vika kantarna tills det satt på skelettet och SEN vek om dom, över skelettet lixom...
Nää... Minns inte hur hon fick fast själva pergamentet på skelettet. Troligtvis limmade hon, men fråga i butiken där man köper prylarna. Dom borde nog veta.



Gillar INTE barnrummet i övrigt skall jag tillägga :) Var bara ute efter lampbeskrivningen.

SÅ... nu vet jag iaf var jag skall få tag i prylar för att göra en fuin skärm till min golvlampa som jag fyndade :)

Tack för mig
/tant trassel


6 kommentarer:

orcid sa...

aha Tok-Karin kallar vi henne här hemma:D hon har massa tokidéer en del bra en del...heeeltgalna:D

jag gillade den randiga väggen....men vilket jobb.....nä för lat för sånt;)

Anonym sa...

Hej Trasseltofs, vilken glad blogg du har här då! Dig får jag nog besöka lite oftare. :-)
Kram Rutan

Tant Trassel sa...

Orcid: jag bara HATAR den dära väggen. hahahaha :)
Va olika man kan va.

Rutan: Heeej! Välkommen hit. ja stanna en stund hörru. Är ju inte så spännande, bara lite vardag :)
Fick du nåt hjälp av lampinstruktionerna?
Kram

Anonym sa...

Hej!!!!

Vart köper jag lampskärms skelett och pergament?????
Mvh Mia


http://chokladpudding.bloggagratis.se

Anonym sa...

Tänkte bara tillägga att butiken HOBBYSKÄRMEN ligger på S:t Eriksgatan 77 i Stockholm City. Tyärr sommar stängt nu fram till 5 aug.

Anonym sa...

Vilken fin blogg!!!

Ville bara tipsa om en sida

www.dinlampa.com

De har massa beskrivningar i webbutiken med bilder m.m

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...