söndag, september 30, 2012

BakSlag

Har bakat ett slag idag.
Efteråt såg det oxå ut som ett slag...fält.
Nåväl *sluta göra dig rolig Karina*

Zion e inne på sin sista sjukdag så imorn får han gå till skolan... där det tydligen är fotografering vikket jag HELT har missat, vikket är ganska skönt att missa för då slipper man känna att man måste köpa nya kläder åt ungarna. Hatar ändå dom korten dom fotar på skola/förskola för jag känner aldrig igen mina barn på dom korten.
Jag vill ha spontana lekfulla kort där barnen är sig själva. Inte där dom sitter fint på en stol med händerna i knäet och får ordern 'le in i kameran'
Så nej, jag kommer inte köpa dom ändå.
Så skit samma.

Men hur som... baka ja.
Jag har bakat. Så var det.
Det vert Mandelkubb (favis), Korintkakor och Kanelhjärtan... utan hjärta.


Jag använder mig av Mia Öhrns bakbok. Mest för att den är så sketa snygg men ja... hon e säkert bra oxå ;)

Första gång för mig o Mandelkubb och dom vert riiiiktigt goda!



Korintkakorna gör jag ganska små så man orkar äta flera! *konstig teori?*

 Och sen sist men inte minst Kanelhjärtan. Jag är bara så vansinnigt lat att jag INTE orkar kavla ut och dutta ut små gölliga hjärtan så det blev en lång rulle i kylen och sen skära med en kniv-varianten. Altså ojämntrunda helt enkelt.
Kanel/sockret ville inte riktigt stanna på kakan så nästa gång kommer jag nog pensla med ägg eller nåt innan jag strör på kanel/sockret.
Dessutom är jag nog IIIINTE helt kompis på konsistensen på dom hära kakorna. Men det får duga till nästa gång. Då får jag testa ett annat recept.

 Eftersom jag fick en förfrågan om receptet på Kanelhjärtan på Instagram (där jag förresten heter tanttrassel) så kommer det här.

Kanelhjärtan
50-60 stk

4 dl (240 g) vetemjöl
1 dl potatismjöl (detta KAN vara boven i dramat about me havin an Konsistens-issiue)
1 krm salt
200 g kylskåpskallt smör
1 dl florsocker
socker/kanel till dekor

Blanda mjöl, potatismjöl och salt i en bunke
Tillsätt smöret i mindre bitar och finfördela i mjölblandningen m fingertopparna... eller kör det skit fort i din skitsnygga röda Kitchen Aid ;)
Nyp snabbt ihop till en deg och arbeta in florsockret.
Låt vila i 30 min i kylen. Det var nu jag bestämde mig för långrulleikylen-varianten.
Kavla ut degen i ca 2mm tjockelse (finns det ordet?) och tryckt ut dina hjärtan med en pepparkaksform... Eller skär ut dina kakor i 2 mm tjocka kakor och lägg på plåten som jag gjorde.

Grädda mitt i ugnen i 6-7 min i 200 grader.
Strö över kanel/socker så snart dom kommer ur ugnen och låt dom sedan svalna.
HÄR ska jag nog testa med att pensla m ägg för det gottiga vill ramla av sen :(

Och sen... ja sen är det ju bara att fika. Eller må illa av att baka i många timmar att du inte ens orkar smaka på kakorna sen.
Det finns ju olika varianter att gripa saken an.

NU måste jag sätta igång med kvällsmaten.
TikkaBollar blir det.
Vad e DET nu undrar ni?
Ja för visst gör ni?

/tant trassel



Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...