onsdag, september 26, 2012

Fira

I min mammas släkt har man alltid firat födelsedagar även fast dom som fyller, inte finns kvar längre.
På morfars födelsedag har vi alltid samlats hela mammas närmsta släkt på soppa hemma hos mormor.
Grönsakssoppa med hembakade gifflar var morfars favoritmat och ävenfast morfar har varit död sedan 1980 så har släkten troget firat morfar med mormors apgoda soppa. Vet inte om vi FIRADE morfar men vi samlades på morfars födelsedag och visste att det skulle serveras soppa. Ja ni fattar.

Snart fyller mamma år.
Den 25 oktober skulle hon ha blivit 72 år gammal.
Och jag vill fira henne.
Bryter min hjärna med vad hon gillade bäst. Och jag kommer inte på nåt. Att leva med pappa betyder att man försaker sin egen vilja och låter honom styra.
Så frågan är om hon nånsin åt det hon tyckte bäst om?
Får fråga min moster. Hon kanske vet.
Men kommer vi inte på nåt så tar jag nåt lämpligt för årstiden.
Tänker mig en mustig Gulasch Soppa kanske med mormors gifflar till.
Dessert vet jag dock vad mamma skulle ha valt. Citronfromage m vispgrädde. Det är jag NÄSTAN helt säker på :)

Och sen göra detta på hennes födelsedag nästa år oxå... och nästa och nästa...

/tant trassel

2 kommentarer:

orcid sa...

vilken fin tradition. jag gillar det.

Anonym sa...

Vilken vacker sed! Nästan så man kan tro att det är afrikanskt jue :) våra döda finns alltid med oss, överallt. Gulasch låter som en perfekt födelsedagsmiddag. Och citronfromage perfekt som avslut. Vad du än gör blir mamsen din både glad och mätt som en sprätt :) varmaste kramar till och minnet av din fina mamsen. Kramis Saidy

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...