onsdag, september 26, 2012

Leda sätt

Har inte hunnit reagera riktigt innan beslutet drogs tillbaka igår men det var väl ett klokt beslut.
Det vert ju bestämt av en liiiite för snabb konstnärlig ledare på Kulturhuset, STHLM att älskade Tintin skulle censureras och därmed plockas bort från ungdomsavdelningens bibliotek.
Detta pga att böckerna 'speglar en nidbild med ett kolonialt perspektiv'
Tintin har alltså, precist som våran allas Astrid, skrivit om andra raser på ett lite... ej 2012 sätt.
Behrang Mirihade hadde dessutom bestämt att all övrig litteratur med utlänningsfientligt eller homofobiskt innehåll skulle bort från hyllorna på barnavdelningen.

Allt detta för att våra barn inte skall få en felaktig bild av världens alla människor och deras eventuella läggning och bli förvridna små personer.
Men jag känner väl lite att det, som med allt annat som förvrider mina barns bild av sanningen, att det är MITT ansvar som förälder att vägleda och förklara för ungarna att tiderna ändrar sig och att det är SUPERviktigt att bilda sig och ta reda på saker och inte sitta fast i en 'sanning' som ägs av många generationers ovetskap och rädsla för det okända. Ett mönster som är ganska tydligt i en håla som Laxå!

Jag har själv växt upp med 'neger' böcker och jag har ALDRIG sett på en svart människa som nån sorts lägre stående varelse utan mera som en människa med en annan färg från ett annat land.
Just för att mina föräldrar INTE var av den åsikten att olikfärgade var annorlunda än vi.

Detta betyder inte att jag kallar chokladbollar för Negerbollar bara för att 'så har vi alltid gjord' vikket är det dummaste jag har hört.
Så vi skall fortsätta som Astrid och Hergé att skriva om negrar som apliknande varelser som sitter i träden och bara kan säga Ugg?
Nej jag tror inte det.
VARFÖR skall vi då envist som döden fortsätta säga negerboll?
Vari ligger skillnaden?

Ingen kan komma å säga till mig att ordet Neger har nån positiv innebörd?
Det blir som när den vita medelåldersmannen envisas med att kalla en för Kärring för att det MINNSAN kommer från ordet Kärling... OCH?!

Nej jag fattar det inte. Ajm Sårry
Men jag är glad att både Tintin och Pippi får fortsätta pryda barnhyllan på Kulturhuset. Ansvaret ligger hos mig att hjälpa barnet att läsa boken på rätt sätt.

/tant trassel

1 kommentar:

Agnes sa...

Heja Carina,
håller med dig helt och hållet i det där! Så klart är det vi som förälder som har ansvaret för hur barnen ska uppfatta sin omvärld likaväl som det är vårt ansvar att se till att barnen vet hur man gör när man går på toaletten eller sköter sig vid matbordet... Det här med hur man ser ut är som du säger helt otroligt förvrängt och jag har i min absoluta närhet personer som anser att bara för att man inte är "normalviktig" så är man dummare än tåget. Att det kan finnas en sjukdom bakom finns inte på världskartan som alternativ eller orsak för att man inte är "normalviktig". Själv tycker jag faktiskt att det spelar ingen roll hur du ser ut utan det som är det viktiga är HUR du är som PERSON. "Tyck om mig för den jag är eller låt bli" är något som jag många gånger säger när vi kommer till sådana här diskussioner. Dessutom så kan jag tycka att DU är jättefin Carina precis som du är både före och efter din viktnedgång.... Du utstrålar (enligt min uppfattning genom de bilder jag sett på dig) trygghet, kärlek och glädje trots att du emellanåt har det tungt och jobbigt runt omkring dig! Allt det som dina barn behöver hos sin mamma (en mycket klok sådan också)!! Ha nu en underbar dag Carina!
Kramar från mig till dig... <3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...