lördag, juni 30, 2012

Allt gammalt

En fördel av att ha gamla föräldrar tycker jag är allt roligt från deras barndom som ju följer med och sedan tillfaller mig som barn... om jag vill ha det förstås.
Jag är är en sådan människa som spar mina minnen i saker.
Dom är dessutom otroligt viktiga för mig.
Tror det är ett sätt för mig att känna samhörighet med dom som betydde mycket för mig men som inte finns kvar.
Dom minnessakerna jag värdesätter mest är det jag har från mormor och det jag har från mamma... såklart.
Jag har från mormor nog alldeles för mycket egentligen.
Behöver sortera fast att det kan kännas svårt.
Men en sak som jag oxå har med från mina gamla föräldrar och morföräldrar är 'traditioner' eller vad man nu kan kalla det.
Gick igenom en låda just dom innehåller en massa gamla inramade foton. Foton på släkten på mammas sida. Här tex ser ni en bild på min mamma och hennes syster innan deras lillasyster föddes. Mamma är den minsta på bilden.
Fotot är ett sånt foto som är svart/vitt från början och sen är det färglagd efteråt. Har för mig att en sån tjänst kostade ganska mycket pengar på den tiden.
Iaf, alla dessa foton kommer ingå i en, i Danmark kallas, Anevägg.
En vägg med foton på anorna. Släkten.
Tänker mig från golv till tak. Snyggare än exemplet jag hittade på nätet som ni ser här bredvid och betyyyydligt större.
Så hade man det förr. En vägg med anorna. Gärna blanda en nån tallrik eller nåt annat fint så det blir lite liv.
DET är ett sånt projekt jag längtar efter faktiskt.
Kände att det hära inlägget vert lite mera rörigt än vanligt?
Iaf... jag omger mig med minnen. Det är så jag funkar och mår bäst. Om jag inte får se nåt av alla dessa minnen i mitt hem så känner jag mig ensam. Nu finns mamma där när jag ser hennes bild eller hennes smyckeslåda, mormor ler mot mig när jag tar kaffebönor med hennes snedslitna såssked och morfar klappar mig på kinden när jag öppnar byrålådan i sovrummet.
Och nej... jag är nog inte helt frisk :)
/tant trassel

1 kommentar:

orcid sa...

va fint!! det gillar jag anevägg! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...