tisdag, juli 14, 2009

Vägra vara tjock

Kollade lite på olika grupper man kunde vara med i på Facebook.
Bla hittade jag en grupp som hette 'Vägra Vara Tjock'
Kollade in och chockades över folks okunskap och trångsynthet.
Informationen om gruppen var följande:

------------------

Att vara smal är hälsosamt och bra!

Tjocka människor...

- ÄR LATA!
- ÄR KARAKTÄRSLÖSA!
- SAKNAR SJÄLVBEHÄRSKNING!

- KOSTAR SAMHÄLLET PENGAR
- ÄR ÄCKLIGA
- TAR FÖR MYCKET PLATS
- ÄR OHÄLSOSAMMA

------------
Gruppen har dock bara 6 medlemmar men om dom 6 speglar en liten procentdel av Sveriges befolkning, så undrar jag hur många som går runt och har den uppfattningen om hur det är att leva som tjock.
Har dom nånsin bekantat sig med en tjock människa?
Blir så ledsen över folks rädsla för det 'outforskade'... jag menar... varför har man annars den inställningen som dessa människor har om det inte är för att dom är livrädda.
Fatta... det kanske finns en RIKTIG människa där under den enorma kroppshyttan!?
Den människa KANSKE blir din bästa vän... och hur skulle DET se ut?

Vet att min pappa, som i å för sig är sjuk i huvudet, äcklas över kraftigt feta människor. Han håller antagligen med ovanstående talare trots att han alla år har haft en dotter som lätt passat in under kategorin, Fet.
-och mig KÄNNER han ju!
Ändå har han mage att högt smutsa ned feta människa i min närhet.

Hur når man fram? Dom man känner kan man ju kanske säga till, men alla dom andra, som tex dessa 6 i gruppen på FB.

Ingen ide antar jag.

Jag vill bara meddela att:
Att vara fet är inte särskild hälsosamt och bra!

Tjocka människor...

- är INTE mera lata än smala människor!

- är inte absolut KARAKTÄRSLÖSA utan det handlar nog mera om beroende! Ta vikken smalis som helst och ta bort all socker under en vecka. Undrar om inte denne OXÅ skulle få lite jobbigt.

- har SJÄLVBEHÄRSKNING! Antar att dom har avstått från många saker under sitt liv pga sin övervikt fast man nästan bli galen!

- KOSTAR väl inte SAMHÄLLET mera PENGAR än rökare, fyllon...

- ÄR inte ÄCKLIGA. Titta bortom skalet dom lever i och se MÄNNISKAN!

- TAR oftas ingen PLATS i gruppen då man ofta hälst vill försvinna som en liten mus så ingen uppmärksammar den!

- ÄR oftast inte mera OHÄLSOSAMMA än många smalisar.

Tack å hej
/tant trassel

6 kommentarer:

orcid sa...

åh så ledsen jag blev nu..hur kan folk vara så...dumma....de är smala OCH totalt korkade...ledsen blir jag..din motlista var så bra.... vi som är fet elelr tjocka vi vet ju att vi är människor som har ett beroende...precis som en del smalisar har....tyvärr syns vårat beroende långa vägar men det betyder ju inte att vi inte ska ha respekt av andra....

åh jag blev riktigt ledsen....

Tant Trassel sa...

skaka det av dig Orcid. DU är inte din kroppshytta. Du är Orcid... hon som finns där under.
Låt inte kilorna vara dig utan låt dig va dig. DU vet ju dessutom bäst vad som är sanningen på den listan eller hur?? Inte dom iaf!
Kram

orcid sa...

snäll och klok du e...puss på dig.

Marie sa...

Jag håller fullständigt med dig och känner igen mig i det där med fördomar även om mina problem handlar om psykisk ohälsa. En berörande text som väl skulle kunna publiceras i na t.ex.

~Johanna~ sa...

meeen, de är ju förmodligen en finnig lite snorunge som startat den...eller en fd sådan....i tron om att han/hon är jätterolig eller hur?? Puckon finns det överallt!

Tant Trassel sa...

fast johanna... jag känner inte att 'vi har bara skoj' känslan finns i den texten faktiskt. Jag känner närmre avsky.
Jag VET att det finns dom som innerligt avskyr feta människor, precist som det finns dom som avskyr olikfärgade och som Marie skriver, människor med psykisk ohälsa.

Det jag försöker förstå är ju varför man inte är mera bildad i dagens Sverige (som det så fint heter) -att man inte ser att man är osmart och rädd när man låter sig själv leva med en sådan åsikt.

/karina

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...