onsdag, juni 16, 2010

Mycket hud...

Blir mycket hud å hår i dessa inlägg ser jag. Ett till skall ni få. Har nämligen ÄNTLIGEN gjort eget vax som jag har planerat sen ett år tillbax. Har haft citronsyra i lådan som har väääntat på att bli använt.
Idag slog jag asså till.

Dessutom har jag rivit sönder ett gammalt lakan i remsor som jag skall riiiva bort ogräset med.

Har provrivit lite för att kolla om det hade kokat klart och det verkar lovande. Nu får vi se när det är kallt och barnen har somnat.

Receptet:

Detta recept räcker den till 2-3 helvaxningar.

6 dl socker
2 1/4 dl vatten
1 msk citronsyra

Detta ska röras om och kokas på svag värme i ca 23 minuter beroende på spis. (hemma hos mig tog det ca 40 minuter). Man får kanske testa efter 16-17 minuter då man tar lite av smeten på spetsen av en sked, blåser som bara den för att få smeten/vaxet svalt och smörjer på på ett hårigt område i riktning som håren växer.

Då tar jag en ren trasa (har tagit sönder ett stort lakan och gjort dem till längder) och sätter ovanpå vaxet. Stryker över med handen ett par gånger och sen är det bara att dra i motsatt riktning som håren växer. :)

Rent och praktiskt. Trasorna tvättar jag en gång för hand och därefter i maskin så kan dem användas om och om igen.

Jag har hält vaxet på ett glas och väntar på att det skall bli kallt. Sen är det väl bara att spara vaxet antar jag.
Hade i lite grön karamellfärg så det skulle se trevligt ut men det har blivit 'socker' färgad så det var ingen nytta till :)

Nu får vi se hur d funkar. Skall fota muttan sen när jag är klar *skojjar*

/tant trassel

2 kommentarer:

orcid sa...

hahaha du e rolig du, men vaxa benen..brrrr testade en gång, missade så klart remsans användindsområde och fick plocka vaxet för hand. fy faaan va ont det gjorde...:S

Putte sa...

Vi väntar på bilden... ;-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...