måndag, december 17, 2012

En av dom som stod emot!

Jag är en sån som tycker saker. Jag försöker ta ställning när nya frågor kommer upp och prövar ofta om jag fortsatt skall ha samma åsikt i gamla frågor när de på nytt blir aktuella.
I vissa frågor vet jag på ett ungefär hur jag står utan att exakt veta varför.
Det är där jag mera och mera känner att bildning är så viktigt. Att höra många åsikter och ta reda på fakta och hämta kunskap i frågan och på så sätt fördjupa mig, bli mera övertygat eller rent av ändra min åsikt.
Men fram för allt att jag VET varför jag tycker en viss sak.
Men det är i mitt fall inte gjort på en timma. Jag är ganska långsam på att förstå och på riktigt ta in ny kunskap. Och fram till den dagen jag kan föra en seriös diskussion i ett ämne krävs mycket kunskap och fram för allt lättförstådd kunskap.

Som ex detta nygamla ämnet som är hetare än på länge.

Kränkningar/rasism/diskriminering.
Känner mig på många sätt osäker på vart gränsen går. Jag vet ju vad jag tycker. Men var bör min gräns gå. Visst att det är den som blir kränkt som sätter gränsen eg men människor är ju så olika. Alla blir inte kränkta av samma sak och vissa blir kränkta av allt.
Hur skall jag välja att leva/agera/vara?

På vägen mot mitt mål att komma fram till ett svar på dom frågorna har jag iaf samlat på mig lite bra texter.
Dessa kommer alla tre från Lady Dahmers Facebook och är hon har i sin tur hämtat dom från andra kloka huvuden.

Jag läser och märker att jag har så mycket att lära mig och jag har ofta så fel. Inte för att nån annan säger till mig att jag har fel utan för att jag märker det. Jag känner direkt att mina åsikter till viss del beror på okunskap och DET är farligt! Att man har bestämt sig för en åsikt och inte har tagit reda på hur saker och ting verkligen hänger ihop.
Okunskapen är roten till mycket av den trångsyntheten och det hatet vi lever med idag. Den och sen likgiltigheten inför fakta.

Läs och BEGRUNDA! 
VÅGA tänka om och våga va en sån som står emot.
 
"Eftersom snart 20 000 personer på mindre än ett dygn har gått med i fb-gruppen "Vi som vill ha kvar den svarta dockan på julafton" (jo, den heter så), och eftersom det finns ett stort antal grupper här som "värnar rätten" att få säga negerboll (den största samlar över 26 000), så sitter jag och tänker att det kanske är dags att påminna om några grundläggande saker:

1. Det är aldrig den som trycker

ner eller mobbar som har tolkningsföreträde när det gäller vad som är okej att säga, visa eller göra.

2. Det eventuella glädje någon kan få ut av att se stereotyper av svarta i tv eller säga neger är alltid betydligt mindre än det obehag som den utsatte känner. Glädjen är dessutom av samma slag som den glädje mobbaren på skolgården erfar.

3. Tradition är inte en ursäkt för att sluta tänka. Att man gjort dumma saker länge är en verkligt dålig anledning att fortsätta.

Till er som får julen förstörd för att Disney klipper bort stereotyperna, kan jag trösta er med att scenerna finns på youtube. Så ni kan ändå samlas och se klippet tillsammans, och samtidigt kanske förarga er över andra företeelser som en gång omfattats av traditionen, men som de flesta civiliserade länder valt att ta bort för att man helt enkelt tyckte att det var dåliga traditioner: häxbränning, slaveri, apartheid, judeutrotning, med mera. God jul!" 
- klok person
------------------
''Den som använder ordet neger borde upphöra med det så snart han eller hon blir medveten om att det kränker andra människor.

De som inte slutar av den anledningen kommer inte att sluta för att de får en lektion i ordets etymologi och historiska användning. Den här artikeln är inte till för dem, jag skriver istället för alla dem som inte använder ordet, men som undrar hur det kommer sig att ett

ord kunnat bli så laddat och vara kränkande för så många.

Ordet neger kommer från spanskans ”negro” som betyder svart och det började användas om afrikaner under slavhandelns dagar. Mycket av vetenskapen och litteraturen om svarta vid den här tiden handlade om att skapa ett försvar för slaveriet och det koloniala projektet. För att rättfärdiga slaveriet var det nödvändigt att kunna tro att svarta var underordnade vita, så svartas underlägsenhet var det återkommande temat i vitas skildringar av afrikaner. Så här skrev till exempel svensken Olof Bergius i en reseskildring från 1819:

”Sådan står Negern på nedersta trappsteget av den menskliga odlingen. [?] Emellan hans förnufts högsta ståndpunkt och den förståndsgrad hvarifrån vi redan som barn börja uppstiga till vetenskapernas regioner ligger ett svalg, som hittills ingen har öfverstigit, hvilken ej ärft en stråle af de hvitas färg på sin hud och på sin själ. [?] att försöka civilisera denna undermänniska vore i strid med sjelfva naturen.” (Catomeris, Det ohyggliga arvet)
Negern är alltså en stereotyp, den bild av den svarte som vita fabricerat genom århundradena, och så här efter kolonialismen är det bara passande att svarta definierar sig själva genom att måla motbilder till ”negern”. Omdefinieringen av svarta är ett viktigt och nödvändigt projekt. Svarta är därför vaksamma inte bara på ordet neger utan även på diskurser som anspelar på svartas lathet, dumhet, libido eller andra nedvärderande föreställningar.

Anledningen till att vi i Sverige fortfarande har en diskussion om ordets vara eller icke vara – som man i andra västerländska länder kommit långt bortom – beror nog på svenskars svårighet att se Sveriges roll i det historiska sammanhang där rasismen spelat en central roll. Sverige som övriga Europa var en del av brotten mot Afrika. Både drottning Kristina och Gustav III bedrev handel med slavar och svenska vetenskapsmän var mycket aktiva när det gällde att förse det koloniala projektet med en vetenskaplig plattform ända från Carl von Linnés dagar fram till 1900-talet och det rasbiologiska institutet i Uppsala.

Varför reagerar svarta bara när det är vita som använder ordet neger, undrar många. Det beror på att det i vår värld som domineras av vita är ett privilegium att vara vit och en belastning att vara svart. Att vara vit ger till exempel företräde till arbets- och bostadsmarknaden, det innebär att man lättare får lån i bank och har svårare att dömas för brott. Vitheten ger alltså företräde på mörka människors bekostnad och därför reagerar afrikaner när vita kallar oss vid ett rasistiskt skällsord.

En del gillar att hävda att de inte alls menar något illa med användandet av ordet och att de har all respekt för svarta. Det är inte sant, och det visar sig när personen upplyses om att svarta ser ordet som stötande. Då kommer försvarstalen: ”jag har alltid sagt så här”, ”jag menar ju inget illa med det”. Dessa personer har absolut ingen respekt för afrikaner. Svarta har aldrig själva kallat sig negrer. En neger är en degraderad, sinnesslö, lägre stående människa och att kalla någon neger och inte mena något illa med det är att likna vid att spotta någon i ansiktet och inte mena något illa med det.
Huruvida ordet ska förekomma i litteraturen eller inte är en absurd fråga. Det är klart att om man beskriver kolonialtiden är det oundvikligt att ordet förekommer. Lika oundvikligt är det att ordet förekommer i litteraturen från den tiden.'' 


- Nyamko Sabuni
-----------------
''Till den början skrämde det mig att vuxna människor förde helt barockta resonemang som de fått för sig är helt logiska (och i de flesta fallen tror sig personen också sig vara riktigt underfundig). Numer roar det mest mig. Kanske det är av självbevarelsedrift.

Resonemang såsom "varför får man säga vitlök när man inte får säga negerboll?"
Ja till att börja med så är det ena en färg

och det andra ett rasistiskt tillmäle. Testa med att säga meningen "varför får jag inte säga vitpeppar när man får säga svartpeppar?" och se om det passar som ett T-shirt tryck?
Eller testa - "varför får jag säga julegris men inte judesvin?"
Detta kanske förvirrar dig. Det är förvirrande. Är pepparkakor rasistiska? De är ju bruna!? och tomten är vit och piskar på bruna renar! Är inte det rasism? Jag fattar ingenting!

Nej. Nej det gör du inte. Saken är den att du kommer nog aldrig göra det. Nidbilder och stereotyper kommer alltid att vara ett mysterium för dig. Du kommer inte lära dig av att läsa detta. Du kommer försvara dig nitiskt och din rätt att få säga vad du vill. Därför att det gör folk när man påpekar deras brister för dem. Det enda jag kan göra är att hoppas att du en dag kanske kommer till insikt. Även om du bara tycker att detta inlägg är så inihelvete politiskt korrekt och uppläxande.'' 


-Hunter S Parker
 Avslutar med en låt av Mikael Wiehe & Björn Afzelius. Pretto killar kanske men den hära låten är aktuell i allra högsta grad just idag!
'Vakna upp! 
Börja se dej omkring! 
Fatta mod!
Så du kan säg' till dina ungar när dom frågar dej,
att du var en av dom som stod emot'

/tant trassel

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...