torsdag, december 13, 2012

Upp å ge

Denne läskiga gubbe/gumma mötte mig igår när jag skulle åka hem från stationen efter jobbet.
Borde ha tagit det som ett tecken för när jag kom hem var det KALLT i huset.
Elpatronen till pannan hade lagt av. Såklart. Minus 20-nånting ute och omysit kallt inne.
Använde resten av kvällen till att sitta och lipa i pannrummet varvat med att svära över elpatron och pelletshelvete som inte ville NÅT alls. Ingenting. Nada.
Inte den och inte elpatronen.
Kände mig SÅ liten, maktlös, hjälplös, övergiven och såååå uppgiven.
Hade ingen lösning och klockan var för mycket för nånting. Trött och frusen efter en hel dag med utejobb.
Dessutom så fattig att jag endast kunde servera havregrynsgröt för ungarna, vikket som åt som lyckliga små gryn *älskar*
Nej igår gav jag upp. På riktigt.
När man känner att man gjort allt och ändå testar att göra allt en gång till, så händer det ibland saker.
Bytte bytte även hela proppar till pannan och se... då gick den igång.
Men jo, det tar lång tid att värma upp ett helt hus.
Orolig gick jag å la mig 
Jag vaknade kanske tre ggr inatt och kollade så att inte proppen hade gått igen.
Stannade hemma idag för att verkligen se till att vi skulle ha värme och jo, pannan har varit stabil hela dagen.

Mitt i allt elände finns det vänner som engagerar sig. Sånna vänner som RINGER och kollar om man överlever. Sånna som RINGER och försöker hjälpa till. Sånna som VILL ringa men som inte vågar eftersom kl är 2 på natten. (ungarnas pappa som ju förstås är partisk med sina barn och inte vill att dom skall dö av kyla)
Tack älskade Sarah att du är en vän av handling!
Tack Orcids gubbe N som engagerar sig på sin jobbtid (jobbar verkligen JÄTTEhårt på sina pass *host*) och verkligen lägger ned energi på att hjälpa mig.
Nu sitter jag här i köket i kökssoffan med ryggen mot ett varmt element och känner att jag har haft en fin dag.
Jag har pysslat runt hemma, fått lite pengar och handlat en julklapp till barnen, handlat en gåva till en vän och haft en fikastund med sånna jag tycker om.
Nu sover ungarna i min säng, i ett varmt sovrum och jag sitter med ett glas vin och lite nötter (ja jag har lyxat till det minsann)
Ska blogga lite till o sen är det jobb imorn i ett kallt Vivalla.
Men det är fredag iaf.
Helgen kommer bli... intressant...

/tant trassel

1 kommentar:

orcid sa...

så gott att du fick igång pannan. bekymrat mig så. <3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...