måndag, mars 07, 2011

MiniSpö

Att börja på ett nytt dagis kan ju alltid innebära saker man inte är van vid.
En sak vi INTE är vana vid från dagiset i Hasselfors är otrygga barn!
Sen ungarna började på nya dagiset i Laxå har vi nästan varje dag fått höra om en pojke i Hwilas ålder som vi i detta inlägg kan kalla för Nisse.
Till en början tycker man att ojdå, vikken vilding han Nisse verkar va... slår kompisarna och så fast det gör väl mina barn oxå om dom blir riktigt förbannade men då vanligt vist på varan... som syskon gör.
Men nu blir historierna bara flera och flera.
Nisse visar upp sin snopp i kuddrummet och vill att tjejerna skall klämma på den.
Gör dom inte det blir han våldsam.
Hwila ville INTE känna men en annan flicka kände... antagligen av rädsla.
Detta händer tydligen med jämna mellanrum.

Idag när jag kom till dagis och närmar mig lekplatsen ser jag Nisse tillsammans med Hwila och hennes tjejkompis.
Jag ser Nisse putta omkull tjejen bak om en snödriva och sen ser jag hur Nisse upprepande gånger stampar med all sin kraft på tjejen som ligger på marken.
Jag ryter åt honom, tar tag i hans overall och försöker få kontakt (nej jag vet att man kanske inte ska fysiskt ta tag i nån annans unge)
Efter några frustrerade försök att få ungen att förstå hur illa detta var hjälps vi att ställa flickan upp igen.
Motvilligt... han var väl så chockat att jag sa åt honom öht.

Informerar dagispersonalen om intendenten och att jag dessutom hade tagit tag i honom och gett honom en utskällning.
SEN påväg hem i bilen frågar jag Hwila varför Nisse gjorde så med tjejen.
Hon berättar att Nisse ville dra flickan i pulka men hon hade sagt nej. Då hade han puttat omkull henne och stampat på henne.
Och sen berättar Hwila att Nisse hade frågat henne oxå och när Hwila hade sagt nej hade Nisse sagt att om hon inte gjorde det så skulle han göra med henne som han hade gjort med flickan!
Detta händer efter att jag har skält på Nisse och hade fortsatt in till fröknarna för att berätta och hämta ungarnas saker.
När jag kommer ut drar Nisse, Hwila i pulkan.
Jag förstår sen att hon satt i den pulkan för att hon var livrädd för att få spö.
När jag säger till henne att hon ALDRIG skall göra nåt sånt som hon inte vill, utan i så fall får hon gå till fröken så säger hon att det hinner hon inte för Nisse springer snabbare än henne och han hinner ifatt henne.

Så nu går min dotter, 5 år till dagis och gör som Nisse säger för att undvika att han ger sig på henne.
Det gör ONT inom mig :(
Visst... detta är bara en vända med pulkan, men vad blir det nästan gång? och nästa gång... och nästa...

Och pojken... hur MÅR han??

Blä... små barn, små problem... större barn... större problem... värre problem. Måste bädda bra för ungarnas framtid. Lär man sig att ge efter för att undvika spö, hur kommer det sluta sen? Särskild för en tjej?
Ni kanske tycker jag målar upp hennes framtid lite för tidit men ja... jag är rädd om hennes känslor.

Måste prata med dagis imorn... men hur går man till vägar?
/Tant trassel

5 kommentarer:

MissC sa...

De ska ha noll tolerans på sådant beteende!!!!
Fy bubblan :(
Du ska ta upp det precis så som du känner, det är ditt barn och eran trygghet ni betalar för att barnen och de ska känna sig trygga där!
Detta måste de ta tag i!!!!!

gabbe sa...

ja fy det är jätte svårt! klart att barnen ska känna sig trygga och att de ska kunna säga till en vuxen om det är något. Och pojken behöver också hjälp, annars så kommer det bara bli värre tyvärr. Tyvärr så kan man inte skydda sina barn hela tiden. Man vill ju att barnen ska få en så bra början på livet som möjligt för att klara av det som händer senare.

sessy sa...

urs, så beklämmande :(

Unknown sa...

Vad sa fröknarna? Att tvinga andra att klämma på snoppen är INTE ok. Inte heller att puttas/slåss. Hur hanterar personalen det på dagis? Shit, jag hade blivit skit arg. Eller jag blir det nu oxå iofs.

Hello sa...

De måste punktmarkera honom. Ett sånt barn får INTE lämnas ensam med andra barn. Punkt. En pedagog/assistent som finns inom "rycka-tag-i-avstånd" HELA TIDEN. Jag tänker som du - vad blir det sen...? Det är klart att han inte mår bra, men det är ingen ursäkt för att inte hjälpa honom. OK att dagis inte kan lösa den bakomliggande problematiken, men om de åtminstone kan ge honom redskap för hur man fungerar tillsammans med andra barn så har de hjälpt honom JÄTTEmycket!!!! De måste ta tag i detta precis på en gång. Hoppas du får till det i samtal!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...