söndag, mars 21, 2010

Den vanliga helglatheten



Söndag betyder städning hemma hos oss. Dock ringde Orcid och undrade om hon, gubben och offan kunde komma å fika hos oss istället för att sitta hemma å va tråkiga.
Nu har jag skickat hem våra spontana söndagsfikagäster från K:skoga.

Trevlit som vanlit och man får en chans att ställa fram det som JAG iaf kallar finporslinet.

Det är ett danskt stengods porslin från 70-talet som vi hade när jag var mindre. Min bror våran servise när han flyttade hemifrån när jag var typ 7 år gammal och sen sålde han det för att få pengar. Men sen hittade jag te-kannan på ett loppis för ett par år sen och föll pladask.
Sen dess har mamma samlat åt mig eftersom hon bor i Danmark där det är lättast att hitta.
Serien heter Relief, är från Bing & Gröndal och designat av... ja vem är det nu... har för mig att det är nåt kort namn... Per eller nåt.... *letar å letar* -får återkomma om detta.
Nåväl.
Rolle tycker den är ful... många andra gäster likadant :)
Men jag är lyyycklig när jag får duka med mina älsklingar.

Tur att man inte bryr sig om va andra tycker :)
ÄLSKAR serviser ! Har flera stycken och tar den jag känner bäst för just i den stunden.
En är 'hemgjord' på 70-talet. Hittat på loppis för typ 40 kr, en är ärvd från mormor och är väl ingen jag skulle köpa om jag såg den ute men ärvda saker från människor man älskade är ju alltid lite speciellt. En är liten till antalet men mycket vacker. Det är Mazettis chokladservice från Uppsala Ekeby. Har inte riktigt bestämt mig för va jag ska göra med den... samla eller sälja? Dyrt att samla. Tråkit att sälja :)
Seeeen... *funderar* Sen har jag nog inte flera servicer. Enstaka koppar med fat finns ju... men inge flera servicer.
Men det lar väl bli flera om jag känner mig rätt.

Nu ska jag poppa lite popcorn åt mig å kidsen.
Kram å hoppas ingen halkar bort i dumma snön som så lägligt föll inatt och under dagen. TACK Gud. Precist va vi alla längtade efter.
/tant trassel


Ps... stavas Servise med C eller med S?? Har lite svårt att bestämma mig :)

4 kommentarer:

orcid sa...

bilservice är med C men matservis är med s utan e...har jag för mig:)
tack för fikasällskapet!

Tant Trassel sa...

utan e mä s asså...
tackar :)

Hello sa...

Orcid stavar rätt! Och jag är i alla fall glad att ha blivit trakterad med finservisen. Den är underbar!

Har du fått fart på Hilda än?

Karina sa...

Hello: Nej Hilda får vänta till sommaren. Snart är min praktik över och sen är det bara 5 veckor kvar på skolan. Sen e allt över *blä*

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...