söndag, mars 14, 2010

Djurisk IKEA & Dragna Knappar

Runt jul fick jag hem Underbara Claras jultidning som som väntat innehöll en god dos tips på saker att göra själv av begagnade prylar.

Tre av dom tipsen skall jag dela med mig av här.

Den första, som du Carro, efterlyste bild (klickbar) på är hur man kan göra om en ganska intetsägande IKEA lampa 'LAMPAN' till en fin liten djurlampa till barnrummet eller till sig själv, för i min mening kan den stå i vardagsrummet likaväl som på barnrummet.

Jag har letat ihjäl mig efter skogs-plastdjur. Vill altså inte ha kossor och får på min lampa utan rådjur, hare och andra skogsvarelser.
Om en timme hoppas jag att jag har vunnit ett litet gäng sånna på tradera
Sen är det sprayfärg som ska inköpas och då får vi se hur resultatet blir. Bra hoppas jag :)
Lampan köpte jag på loppis för några veckor sen men den kostar 29 kr på IKEA så man kan tillåta sig att göra några stycken till kompisar och så.

Orsaken till att bilden är lite skev är att jag ville att det skulle synas att jag fotat direkt ur Underbara Claras jultidning så jag inte får halva Norrbotten på halsen :)

Andra tipset jag ska dela med mig av är en jätte trevlig anslagstavla/magnettavla.
Som ni ser på bilden är det en gammal silvrig bricka... gärna lätt rostig som använts men allt som en magnet fäster på är ju toppen :)
Passar i dom flesta rummen skulle jag gissa eftersom den inte blir sådär osmaklig som en korkad anslagstavla som man febrilt försökt klä in med nåt glatt tyg... har gjort så med en som nu hänger på ungarnas rum. Den vert väl fin till dom men i köket vill man ha nåt som lite bättre går ihop med övrig inredning.
På bilden tror jag att tavlan är upphängd med anoraksnören och evt i en ring längst upp som man sedan hänger på en spik eller liknande.

Tredje tipset är själva magneterna på bilden.
Jag har, när mormor dog, tagit till mig alla hennes gamla knappar som hon har samlat genom åren. Mamma satt i sommar och berättade om alla knappar. Dom flesta har en historia som hon minns, vilken blus DEN knappen satt på, hur gammal hon var när mormor sydde DEN koftan åt henne osv. Älskar den lilla burken med all historia i men har aldrig riktigt vetat hur jag skall använda dom annat än att sitta å titta på dom då å då.
Men efter att jag läste detta tips i jultidningen vet jag.
Om man på tex Panduro köper in ett gäng små rundan magneter i olika strl så kan man omvandla alla mormors gamla knappar till gulliga små magneter som jag kan titta på precist varje dag :) Bara att lägga en dutt lim på magneten och trycka dit knappen.
Tjing!

Kan ju tipsa om att Underbara Clara nu även är tidning. Kolla på hennes blogg efter info om hur du kan få hem den till dig.
Eftersom jag har köpstopp måste jag GRUNDLIGT överväga om jag ska ta del av den tidningen eller inte.
Än så länge känns det tyvärr som ett NONO.
Vi får se.
Puss å hej
/tant trassel

5 kommentarer:

orcid sa...

kalastips ju! Min farmor hade massa knappar i en sykorg när jag var barn och jag älskade att räkna och sortera dem:)

tyvärr tror jag min farbror tog sykorgen åt sin fru när farmor gick bort:(

Unknown sa...

Västerbotten Karina, vi bor ju i Västerbotten :) Kram

Tant Trassel sa...

oj sålly :) kan inte min geografi tyvärr. Får väl visa runt mig nångång i västerbotten ;)

Orcid: vem vill ha nåns gamla knappar. Kolla med dom om just knapparna finns kvar!

Anonym sa...

Vilka härliga tips! Följer Claras blogg så det var så jag hittade till dig. Välkommen att kolla in min lilla värld om du har tid och lust. www.manomade.blogspot.com
Åsa

Tant Trassel sa...

Åsa... självklart kollar jag förbi dig!! Alltid roligt att hitta nya bloggar.
Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...