söndag, april 04, 2010

Detta med ordning och reda...


funderar och funderar efter mitt utbrott här om veckan
Kollade runt lite på nätet och hittade en blogg där nån hade varit på en föreläsning med nån Feng Shui tant. Hon skrev en intressant sak...

'Pedanterna sitter fast i röran
Karen berättade också att pedanter paradoxalt nog är de värsta "skräphållarna". De håller ett fast grepp kring sina saker för att ingen ska röra till för dem. Men resultatet blir ju som oftast tvärtemot. De samlar på sig, håller fast och skapar därigenom energi-stagnation. Så pedanterna är oftast de som har svårast att börja rensa i röran. Det var en liten tröst att höra för en obotligt rörig person som jag själv!!'

Har sen jag läste detta för en vecka sen, kollat mig själv och mina känslor inför allt som gäller städning, ordning, prylar osv.
Inser att den pedantiska pappa jag har växt upp med finns delvist i mig.
Jag inser att jag är JÄTTE noggrann med hur saker och ting står. Har jag hängt upp brickorna på väggen i köket och 'nån' kommer och gör om... kanske sätter en skärbräda fram för, blir jag 'vansinnig'
Jag vill tex ha fint på skänken i vardagsrummet. Den står tyvärr precist innan för ytterdörren och när 'nån' kommer hem, lägger denne det denne har i händerna på den delen av skänken som vetter mot dörren. Det kan va en urdiskat matlåda, dagens post, kepsen eller nåt annat.
Och plötsligt är det inte fint där längre utan det ligger prylar igen!
Jag har försökt ställa dit ljusstakar som jag tänkte skulle hindra denne mot att ställa saker där, men ljusstakarna puttas lite fint in en bit och lämnar ett passande utrymme för div pinaler.

Nu är det inte bara 'denne' som är stökig utan jag är ju såklart det med. Annars skulle det ju inte se ut som det gör här hemma.
Men det är bara att konstatera att jag stör mig SKIT mycket på skit, stök och smuts.
Jag blir vansinnig i mitt inre när saker och ting inte står som jag ställd dom.

Mitt problem ligger i att jag inte kan prioritera rätt tydligen. Jag är så 'pedant' att jag inte kan 'städa upp lite snabbt bara'
Det är för omständigt och för tidsödande.

Känns ändå ganska bra att jag har kommit hit i min självkännedom. Det ökar förståelsen för varför jag är som jag är.
Lösningen lyser dock med sin frånvaro.
Den som söker, han finner.
Tjing på en stund. Nu ska jag leta :)

/tant trassel

3 kommentarer:

orcid sa...

JAAAAAAAAAAAAAAAAA sån är jag med!!! jag samlar på grejer och det gör N tokig ibland och alla mina saker har en viss plats och nåde den som rör på nånting eller lägger fel, det gör mig oxtokig, alltid varit sådan sen barnsben...jag vill ha pedantiskt fint hemma men jag vet att det är en omöjlighet så jag plockar ibland dammråttor för hand för att inbilla mig att allt är städat:D

jag har massa liksom för andra värdelösa ting i skåp och lådor men jag kan inte bara slänga för även om jag inte har "använt" sakerna/tingen på flera år så NÄR jag slänger dem då plötsligt behöver jag dem...tyvärr får jag ångest då... så nej jag försöker att inte samla på mig FÖR mycket men samtidigt tillräckligt för att jag ska bli nöjd...om N inte höll koll skulle vi nog ha ett hus med bara små stigar :S

Trebarnsmamman sa...

Aha då förstår jag mig själv bättre. Har ofta undrat över hur en pedant som jag kan ha så otroligt rörigt omkring mig. Men det stämmer, jag kan inte släppa taget om mina älskade ägodelar och öhm de blir för många med åren.

Ha en trevlig fortsättning på påsken!

Maja sa...

jag bara måste lämna ett litet avtryck. jag känner sååå igen mig! hittar jag en lösning så lovar jag att återkomma snarast!
hälsar en av de som läser mer än jag skriver här. för skriver gör du så bra. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...