fredag, april 30, 2010

Mannen inom mig

Känner mig som en riktig karl!
Har gjort en rågmjöls-surdeg som stått och väntat på mig i kylen ett tag.
Har aldrig bakat med surdeg innan och kände att jamen visst... vi flickor får OXÅ baka med surdeg! Inte bara gubbarna!.

Så idag på min lediga dag passar jag på.
Har shoppat in efter tre olika recept som jag ville testa.

Alla tre bröd kräver en jästid som heter 'stå över natten' så man skall inte ha brå¨dis vill jag lova.
Slow food kanske det kallas?
Är nog lite förtjus i sånt egentligen... långkok o sånt shit.

Well...
Det brödet jag skall använda surdegen till är till ett Grovt Surdegsbröd med Dinkel. Tyvärr så missade jag dinkel så det blev vanligt vete. Ja jag vet... Göra om och göra rätt men det får bli nästa gång. Nu har jag ju surdegen...
Det blir iaf typ som ett rågbröd tror jag *kollar bilden*
Det innehåller ganska mycket sojamjöl och sojamjölk som ju har ett enormt protein innehåll. Är man magsäcksopad som jag är man på ständig jakt efter dessa proteiner. Om jag dessutom hade haft dinkel i hade det ju varit toppen då även det har hög proteinhalt.

Andra brödet är ett Stort Festbröd. Ska jäsa skit länge och bakas lika skit länge :)
Men det blir nog gott.

Sist skall jag baka Sesambaguetter.
Låter sååå gott om man gillar sesam som jag gör.

Resultatet får jag återkomma om. Imorn förväntas jag avsluta bakandet med applåder och stjärnfall.
Nåja.

Snart skall jag dra till Laxå och hämta 14 kilo mjöl 'jag' har beställd från Wästgötarna Kvarn. Främst är det mjölsorten Emmer jag var nyfiken på. Skall bli jätte spännande. OBS... alla 14 kg är inte mina utan Oscar beställde med mig :)

Tjing på er
/tant trassel

1 kommentar:

orcid sa...

åh låter så gott! jag behöver införskaffa en köksassistent för jag orkar inte knåda degar:( men har bakat brödmix några gånger (DU inspirerade mig) :) men jag vill gärna pröva från scratch.

När min mamma var liten hade dom ALLTID en surdegklutt i skafferiet, de bakade surdegsbröd en gång i veckan så klutten låg till sig 7dagar jämt.

visste inte att soja var så proteinrikt, det var nytt för mig.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...