måndag, april 19, 2010

White Trash

Fick, som ni kan se, en Anonym kommentar på lampinlägget nedan som låter som följer 'I-Phone är så White Trash. Borde passa dig'
Tog nån sekund innan känslan av negovibbar infann sig.
För det första så är väl tonen i kommentaren inte så värst trevlig men sen att påpeka att jag är White Trash gjorde inte det hela mycket bättre.
Det ordet känns SÅ negativt i mina öron.
-och sånt går jag igång på.

Vad ÄR White Trash egentligen?
Och VARFÖR känns det så himla negativt?
ÄR jag White Trash?
OCH kan jag i så fall leva med det?

Kollade först in den säkraste källan av alla 'skämt* Wikipedia.
Där står: (obs... tror vi gör så att vi delar upp texten lite och tittar på delarna för sig)


White trash (engelska vitt skräp) är en starkt nedsättande benämning från USA på ljushyade personer med låg social status.

Jaa, men sådär värst hög status har jag väl inte... eller va menas med det eg? Att man är byfånen eller bara inte snyggast och vackrast i byn?

Personer som anklagas för att vara white trash har ofta svag ekonomisk situation, låg utbildningsnivå samt ett ointresse för samhälls- och kulturfrågor.

*Inga pengar?
-Tjeck

*Låg Utbildningsnivå?
-Nästan Tjeck... KY är väl kanske inte HELT som högskola men nääästan.

*Ointresse för samhälls- och kulturfrågor
-Tjeck om det gäller frågor om politik på 'riksdagsnivå men inte om det gäller lokalpolitik som berör min vardagssituation. Allt annat måste jag sätta Otjeck på. Jag ÄR ju faktiskt KLIMATPILOT :)


Ett slags allmän smaklöshet brukar också förknippas med begreppet. I populärkulturen framställs white trash ofta som överviktiga, rökande personer med många barn och dålig hygien.

*Överviktig?
-Tjeck... om det inte hade varit för min viktoperation

*Rökande?
-Otjeck... har dock rökt under två år runt 1995

*Många barn?
-Otjeck... hade dock en önskan om många. mycket för att jag själv växte upp som 'ensambarn' med en bror som är 10 år äldre än jag och en jätte lite släkt.

*Dålig Hygien?
-Njäää men SÅ himla illa är det väl inte? :) Ni som känner mig... Luktar jag?

Personer med ordnade ekonomiska och sociala förhållanden, men med en folklig och osofistikerad framtoning, är dock inte white trash i ordets egentliga bemärkelse.

Ok... nu blir jag aningens förvirrad här. Ordnat ekonomi... vad betyder det i förhållande till dålig ekonomi? Att jag inte har särskild mycket pengar men ändå inte lever på Soc/A-kassa är det då inte WT plötsligt?
Vad är ordnade sociala förhållanden? Ett socialt skyddsnät? Inga prickar hos Kronofogden? Kompisar/Vänner?
Och framtoningen? Hjälp mig här... jag är väl inte sofistikerad? Dock folklig tror jag... *snurrig* ÄRLIGT! Hjälp... Hur är jag?
Era svar kan hjälpa mig ta reda på VEM jag egentligen ÄR! är jag mera än bara Karina... är jag månne även WT Karina? Min framtid står på spel här... :)

Termen white trash har sitt ursprung i 1800-talets USA, där den användes om fattiga vita arbetare i södern, som bland annat kunde arbeta åt slavägande godsägare. Numera förknippas benämningen främst med lågutbildade och kulturellt obevandrade grupper i USA som befinner sig i socialt lågt ansedda positioner.

Eller på en första generationens invandrare... en tvåbarns mamma i ett fallfärdigt ruckel utan pengar att renovera upp det. Som slitar på dagarna med en utbildning och jobbar extra som timmis på helgerna. Som ändå har 'råd' att ge sig själv en lyx som en iPhone när hennes gamla telefon ändå har jobbat två år i hennes tjänst.
En mamma som sitter med i Brukarstyrelsen i byn och gör det lilla hon kan för klimatet genom att lägga stora delar av sin fritid på att joina Klimatpiloterna...
*nu går jag igång*

återkommer till detta....


Exempelvis brukar invånare i husvagnsbyar (trailer parks) stämplas som white trash, en besläktad term är trailer trash.
Begreppet white trash är kontroversiellt bland annat eftersom det implicerar att de utpekade själva bär skulden för sin utsatta situation. En sådan inställning ses vanligen inte ses som acceptabel för andra etniska grupper.

Nja... ju ... eller va vet jag... delvist kanske? Min bakgrund är inte präglad av nån skolhets och politiskt super-engagemang. Dock av kärlek och mycket kramar och humor. Detta har ju gjort mig till den jag är idag!
Hoppas dock hela tiden på att jag kan vända särskild min ekonomiska situation och har inte tappat hoppet än.

I viss mån har begreppet white trash sökt sig till Sverige, där det förekommer som nedsättande uttryck om etniska svenskar med låg social status. Ibland talas det exempelvis om WT-namn eller white trash-namn, vilket syftar på att föräldrar med en lägre social status oftare anses välja mera udda och trendiga och inte sällan amerikanskklingande namn åt sina barn.

Tjeck å dubbeltTjeck :)
Kan inte för mitt LIV förstå varför jag skulle kalla mina barn nåt jag inte gillar bara för att ändra social status??

Stereotypiska kännetecken för white trash innefattar bland annat kort utbildning (högst en praktisk gymnasieutbildning), begränsad allmänbildning och ett ointresse för samhällsfrågor.

Känns som vi upprepar oss här... men delvist Tjeck. Har dock en praktisk högskoleutbildning ustället för en gymnasial.

Livstilen kan inkludera tidigt föräldraskap, barn med olika partners, långvarigt bidragsberoende, rökning samt alkohol- och ibland drogmissbruk.

Oj... nej nej nej... helt Otjeck. Tack å lov. hade dock gärna fått barn mycket tidigare än ajg gjorde. Var 30 när Hwila föddes och 31 när Zion föddes.

Utseendet kan vara förknippat med igenkännande klädsel (exempelvis crocs, urtvättade och illasittande träningsplagg, gärna kamoflagemönster), hemfärgat hår, tatueringar och piercingar samt bland kvinnor antingen starkt överdriven eller ingen make-up.

hahaha... detta är roligt. Lets seeeee...
*Crocs?
-Tjeck... dom är förresten skit dyra så hur en WT morsa skulle ha råd mä sånna om det är så illa som det låter, det vet jag inte. Sköna är dom iaf :)

*Urtvättade och illasittande träningsplagg, gärna kamoflagemönster.
-Otjeck... om det inte gäller i trädgårdslandet förstås.

*Hemfärgat hår
-Tjeck. Har ju inte råååd att gå till frissan. Vill hällre se pigg och hemfärgad ut än tråkig och gråsprägd... FAKTISKT :)

*Tatueringar
-Tjeck. Och flera ska d bli. -hur har förresten WT mammor råd med sånna för det koster ju skit mycket??

*Piercingar
-fet Otjeck. Aldrig. Inte på mig.

*Starkt överdriven eller ingen make-up.
-nja... lagom tror jag??


Jaha...
Då har vi gått igenom hela texten.
Det är ganska tydligt att jag ÄR ganska WT.
Men vid närmre eftertanke så är många av mina underbara vänner det mä. Dom liknar mig på många av ovanstående punkter och jag måste erkänna att jag nog tycker OM att va WT om beskrivningen ovan nu är sann.
Jag jobbar hårt för att ge mina barn och mig själv en så bekymmerslös framtid som möjligt. Jag fostrar dom till att vara ansvarsfulla individer, trygga starka personligheter och ÄKTA vänner.

Jag GILLAR mitt liv... ja jamen. Jag gillar mina vänner och bekanta. Jag GILLAR att känna tacksamhet för att jag får ett par chinos av grannen för att jag inte själv har råd att köpa några. Jag GILLAR att i vuxen ålder känna att skolan kanske inte VAR så dum och att jag faktiskt OXÅ kan bli till nåt.
Att få upptäcka allt detta, känna känslan av seger och dela med mig av känslan till människor runt mig som behöver höra att dom KAN. Och inför mina barns uppväxt, skola och utbildning att dom får följa sina hjärtan för pengar och fet utbildning ÄR inte allt. Det är en trygghet visst men tryggheten på insidan är minst lika viktig.

Jag är från å mä idag en STOLT iPhoneägande WT morsa.
Välkommen att joina.

/tant trassel

5 kommentarer:

Sofia sa...

På't bara!
:)

Unknown sa...

Nä, WT stämmer inte på dig. Inte enligt min syn på det hela. Du är mer som en "tomte" som jag :P

orcid sa...

i min värld är du INTE white trash, långt så långt ifrån, du är en bohem i mina ögon och det är i min värld unik, vackert och ett underbart sätt att leva sitt liv.


om du är white trash då är jag alien. :p

anonyma inlägget speglar en avundsjuka för att du tog dig "råd" att köpa en dyr telefon som anonym inte har råd med... patetiskt.

Hello sa...

Haha! Gud så roligt!

Men vet du vad det roligaste är? Vi lägger märke till helt olika saker. Efter att jag har läst din genomgång, så tänkte jag att "Ja, det där stämde ju inte så vidare värst bra" men du drar rakt motsatt slutsats!

Jag tycker definitivt INTE att du är WT! Ok att du bor i ett "ruckel" ;) och att dina barn har ovanliga namn, men det var typ det enda som möjligen passade in i listan så som jag läste den och då är det dessutom så att dina barn inte har utpräglade WT-namn, utan bara ovanliga namn. Tycker jag.

Och det som definitivt diskvalificerar dig som WT det är det här med tjock och rökning och vad det var. Visst hade du kanske varit tjock utan GBP, men nu är du ju inte det. Du tog ju tag i det, såg till att du fick den hjälp du behövde. Du tog tag i det faktum att det var svårt med jobb OCH du nöjde dig inte med knäppa AF:s motiveringar om vilka utbildningar du skulle gå eller inte - du var driftig och klok och gjorde det som passade bra för dig med egen finansiering tom!!!! DET är såååå imponerande och sååååå INTE WT. Så de så!

Och nu ska du sy mössor också! (Och det kan alla andra få fundera på :D)

Du är min idol, förresten! Tänk att ta tag i sitt liv på det sätt du har gjort de senaste fem åren. Det imponerar. Storligen.

Tant Trassel sa...

Sofia: haha.. ja men JA! *gör boxningsövningar*

Petra: Tomte skulle nog faktiskt passa mig bättre tror jag :)

Orcid: Haha... du är ju för rolig.

Hello: Är tacksam och rörd. Tack att du ser mig med nya ögon och vidgar mina vyer. Du är MIN idol som är så generös med uppmuntran.

Det är ni alla som läser och kommenterar förresten. Även ni som läsar och inte hör av er.
Känner av er... och det gör mig glad. Hur ni än uppfattar mig och tycker om mig så är jag glad i er :)
All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet minns ni! ;)

Kram till er!

Hello: Måste bara beställa tyg :)Har inge bra mösstyg. Skulle behöva köpa lite på loiis att öva på innan jag köper dyra tyger *måste minnas detta vid nästa loppisbesök*

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...