lördag, oktober 13, 2012

Bästa på länge

NU ska ni få höra om den bäste helgen på länge.

För nån månad sedan la jag ut en IphoneSkärmdump på Instagram på en låt jag lyssnade på med bandet Massgrav.
Dom har mycket korta, mycket intensiva låtar och är helt galna :)
En gammal bekant från Zions mammagrupp på stockholmstiden hörde av sig och sa att hon var kompis med sångaren i Massgrav. Och efter en vecka hade hon fixat in mig och Simon på gästlistan på deras nästa spelning som skulle vara i sthlm på Debaser Medis i början av oktober. -förra helgen asså.

Jag skulle alltså gå på konsert med en grupp som jag mest lyssnar på en låt i taget och då mest bara för att dom finns med en playlist som Simon har satt ihop till mig för länge sen.

Men ni vet... att INTE åka på en sån konsert när man nu kommer in gratis och allt, det vore ju bara dumt.
Sen visste jag inte ens om Simon kunde hänga på så evt så skulle jag träffa Klara helt själv och hon å jag skulle hänga på en konsert med musik som vi eg inte alls lyssnar på :)

Men hey, spontanitet fram för allt ;)

Iaf så fick jag med STORT besvär övertalat Simon att åka med mig upp till sthlm. Han hade massor att göra och skulle vara i skogen söndag morron kl 08 så vi fick åka hem på natten. Och lovade att köra både upp och hem om han bara ville hänga på. Och en timma innan jag skulle åka sa han ja :)

Väl uppe i sthlm strax före 20 på kvällen var vi ganska taggade. Hade lyssnat på musik hela vägen upp och avslutade med lite massgravlåtar.
Vi visste att Skitsystem, ett annat band, oxå skulle spela så vi såg fram emot en bra kväll helt enkelt.

Väl uppe på Medis fram för Debaser såg vi kön... här fotat uppe från ingången till Debaser.
Då kanske ni på nåt sätt kan förstå känslan när vi gled förbi kön och upp för trappan till VIPkön och rakt in.
Men vi tyckte det var liiiite underligt att lilla Massgrav kunde dra sådär mycket folk... nånting var det som inte stämde.

Och när vi stod där och väntade på Klara började det klarna.
Nasum
Det fanns ledtrådar överallt.
Nasum
Simon kollade Debasers hemsida och alldeles rätt.
Vi hade hamnat på bandet Nasums allra sista spelning någonsin.
Nasum är ett av Sveriges stora Grind band. Döda mig inte om jag säger fel nu men jag tror att Grind är en sorts dödsmetall... typ.
Hur som. Nasum förlorade sin sångare i Tsunamin och bestämde sig för att lägga ned efter det.
Dom tog in en ny sångare till sin Farewell Tour 2012 och gav alltså sin sista konsert nu när vi var där.
Ja... vi var där... JAG var där.
Pärlor för svin så att säga :)
Nasum är ett band jag inte ens har orkat lyssna på en hel låt med. I mina öron är Nasum oljud.
Så att jag av alla människor råkade hamna på deras spelning känns elakt mot alla som älskar dom och inte kunde gå :)
Men men... Simon vert ju lycklig iaf och jag tänkte att ja vi får väl se om jag överlever.

Jag fick träffa Klara igen efter iaf 5 år och det var jätte roligt!

Och sen satte det igång.
Och jag dog inte. Inte på långa vägar. Jag njöt :)
Massgrav var jättebra!

I pausen efter Massgrav tog Klara tag i sin kompis Ola, sångaren och vi tog en öl ihop.
Eftersom jag är Dödsdepartementets enda och största groupie hade jag såklart på mig en DD tisha och såg till att Ola snabbt fick reda på DD och vem som skötte trummningen och mycket av låtskrivandet i bandet :)
Simon.
Dom fick fin kontakt och vi hoppas på att Massgrav kan vara förband till DD när det blir skivsläpp sen ;)
Allt tack vare Klara såklart.

Sen var det dax igen. Denne gång spelade Skitsystem.
Dom gick inte riktigt hem hos nån av oss tre faktiskt.
Så vi drack öl i stället och pratade.

Men efter det byttes mixerbordet ut och in kom Black Breath från USA (tror jag det var)
Oj så bra det var... lite mera argt än dom första två banden och mycket bättre än Skitsystem. Jätte bra verkligen.

Efter pausen var det KNÖKfullt...
Nu var det dax för Nasum... det dom flesta hade åkt dit för att se.
Och jag överlevde det mä faktiskt.
Det var bra!
Det är så SJUKT stor skillnad på att se ett band live och lyssna på dom på Spotify.

Efter halva konserten bestämde vi oss för att börja fundera på att ta oss hemåt. Vi var nöjda och hungriga och eftersom vi hade en tretimmars bilresa fram för oss och kl var 23:30 tyckte vi att vi kunde tacka för oss.
Vi kramade Klara och gick till gatuköket och vräkte i oss mat. Sen skulle vi gå till parkeringsgaraget och hämta bilen...
DET VAR LÅST!
Nej sa polisen som stod på medis, det stängde kl 24. Det står några andra som har samma problem som er, därborta.
Vi anslöt oss till den korkade skaran av bönder som inte hade förstått att man skulle hämta sin bil innan 24. Vi var två från Örebro, 5 från Borlänge och en från Täby.
Efter 1,5 timma och 500 kr pr bil kunde vi lösa ut våra bilar och fara åt var sitt håll. Vi mot Örebro.
Jag var trött men det gick bra. Simon som skulle upp kl hur tidit som helst dagen efter sov ju såklart och jag piskade Plutten så bra det gick.
Kl 04:15 låg vi i sängen.
Det var en obeskrivlig känsla :)
Några timmar senare gick Simon upp och for till skogen med sin kompis.
Jag vaknade ett par timmar efter det och sandpapprade tjejernas rum så Simon kunde måla där sen... en del i avtalet för den spontana sthlmstrippen :)

På eftermiddagen fick jag hem mina barn lite spontant. Inte planerad direkt och jag var så trött att jag knappt kunde se rakt.
Dagen efter varre första praktikdagen.

Men ja, det var bästa helgen på mycket länge.
Jag har en sån tur att ha så fina människor i mitt liv!
Det är underbart att känna sig omtyckt. Så är det ju...

/tant trassel

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...