onsdag, september 01, 2010

Fördommar att kräkas på

Står i kassan i ICA, Laxå och fram för mig står en kvinna och fram för henne står en zigenerfamilj på ca 6 pers, vuxna och barn.
Dom har handlat lite gosaker och skall nu betala.

Han säger 349 kr och hon glor på honom... 349 kr säger han igen och hon ger honom nonchalant en handfull skrynkliga sedlar som ni kanske fattar tar ett tag att räta ut och få hi-tec-kassaapparaten att äta.

Det fattas pengar och han ber henne om 80 kr till. Hon har inge växel så han får en 500 sedel. ja just det... hon får tillbaka alla sedlar hon just gav honom, fast strukna :)
OCH all tid det tog för honom att få kassan att äta alla skrynkelsedlar var då 'bortkastat'.

Han säger inget utan 'tar det' fint och jag gläds att han låter kunden hållas...


När zigenerfamiljen sen plockar ihop sina varor och kvinnan fram för har kört genom sina varor och skall betala säger snubben i kassan

'Jag skulle nog hålla ett öga på mina varor om jag var dig'


VA???
Va Sa han?


'Du kanske ska hålla dina fördomar för dig själv' säger jag upprörd men snällt.

Han ser mycket ställd ut när jag delar med mig av min åsikt i ämnet.

Kvinnan fram för mig är tyst och packar ihop sina varor.

När jag väl skall betala säger jag att det ju lika väl kunde va jag som stjäl... vilket han mumla 'joue' till.

För så är det... vad har HAN för himla rätt att tala så om människor i deras närhet dessutom... på jobbet!!
Visst att han kanske vert lite tjurig för det med sedlarna men... hade det varit jag hade han väl ALDRIG sagt åt kunden efter mig att passa sina varor för att jag antagligen stjäl dom.

Småstads-snorunge det är va han är.

Blir så arg.
Blä för dumma fördomar!


/tant trassel

5 kommentarer:

Ann Jolby Solander sa...

Hade det varit min butik så hade kassören fått en kännbar pratstund med mig inne på kontoret. Han begick ett lagbrott faktiskt. Oerhört diskriminerande, USCH och FY.

Han skall vara jävligt tacksam att kunder handlar hos dom, annars skulle han vara utan jobb där.

orcid sa...

väl sagt! han som ica anställd ska definitivt inte ha nån sån fördom, trångsynthet :(

Hello sa...

Bra att du sa till! Heja Karina!

MissC sa...

Dem finns överallt.. Inte bara i småstaden.

Tant Trassel sa...

ja ush å blä :(

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...