lördag, april 16, 2011

Piroger

Gud vikken fyndig headline jag fick till idag va?!
*gäsp*

Nåväl.
Jag måste bara stolt få visa upp mitt värk.
Som ni kanske har fått en känsla av så är jag INTE lika huslig som Underbara Clara. Inte på långa vägar faktiskt.
Tycker det är ganska besvääärligt att dona i köket.
ÄVEN fast jag älskar mina förkläden.

Men jag lyssnade på en dokumentär i P3 om hedersmordet på Fadime och fick en sååån lust att baka Piroger.
Ju jag vet... låter lite konstigt kanske eftersom hela storyn ju är fruktansvärd tragisk men iaf så hade Fadimes mamma bakat Piroger till Fadime den sista gången hon såg henne i livet.
Och jag tänker... undrar om det är svårt att baka sånna rackare.
-nej... jag är inte känslokall utan hela dokumentären fick mig att må illa och gråta en skvätt... men det kan vi ta en annan dag.

Jag letade upp ett recept på nätet och hittade detta:

Piroger med köttfärsfyllning
För 10-16 personer.

Ingredienser
Deg:
150 g margarin
3 dl mjölk
1 pkt jäst
1 tsk salt
2 ägg
Drygt 1 liter vetemjöl

Fyllning:
400 g nötfärs
1 vitlöksklyfta
3 morötter
2-3 gula lökar
1 dl tomatpuré
2 msk soja
Margarin eller matolja till stekningen
Salt
Svartpeppar

Pensling:
Ägg
Mjölk

----------------

Jag gjorde dubbeltsats OCH moddade fyllningen tills det passade min strävan efter att äta mindre kött.
Jag hade alltså i även riven vitkål och kokta svarta linser. Så hälften kanske var kött och hälften annat.
Degen vert JÄTTE härlig att jobba med och super god!
Det var nog ägget som gjorde det.
Dessutom använde jag DINKEL istället för vanlig vete.

Konsten var att få dom att se fina ut. Helt omöjligt för mig såklart :)


Och sen... tadaaaaa



Vert nog ganska nöjd tror jag.
Liiiite för lite salt i fyllningen och sen skulle jag vilja ha lite mera fart på. Men då skulle nog inte ungarna äta av dom.
DOM å andra sidan ÅT och ÅT och ÅT :)
Nöjd mamma

Testa själva hemma!
Pöss
/tant trassel

1 kommentar:

orcid sa...

GODA!säg aldrig mer att du inte kan göra piroger tokfia! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...