lördag, april 02, 2011

'Bara' lite fjädrar?!

Ja så kan man kanske tycke när man år efter år handlar hem färgglada fjädrar till busken i trädgården eller påskriset.
Sanningen är tyvärr en annan än 'bara lite fjädrar'.
Skulle säkert kunna hitta en milijon andra saker som jag köper dagligen som skadar en eller annan. Men nu i påsktider har jag alltid lite ångest när jag inte hittar syntetfjädrar. Såhär skriver Djurens Rätt på sin hemsida:

"De stora slakterierna i Sverige tar inte tillvara fjädrarna. Fjädrar till dammvippor, möbelstoppning etc importerar vi därför - främst från Asien och troligen främst från slaktade hönor och kalkoner. Påskfjädrar kan komma från israeliska gäss. Uppfödningen i de flesta länder är mycket intensiv. Fåglarna skadas lätt, de blir sjuka och stressade i de trånga och onaturliga miljöerna. Miljön provocerar fram hackning och djuren stympas: näbbar och sporrar, dvs extraklor på benen, tas bort på smärtsamma sätt. Fågelslakten är generellt mycket mekaniserad och bedövning, där sådan används, har inte alltid effekt."
-Djurens rätt

Många affärer tar upp detta problem år efter år och vissa sätter ned foten.
http://www.dn.se/ekonomi/saljstopp-for-paskfjadrar

Men jag vill ha reda på VAR jag kan hitta syntetfjädrar... har inte hittat på två år.
Vet nån?
/tant trassel

1 kommentar:

Unknown sa...

Det är fint att sätta upp ulltottar istället :) Kanske lättare att hitta ekoull?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...