fredag, juli 02, 2010

Mamma Danmarks Knäckis


Detta är svårt att hålla tassarna ifrån skall jag hälsa.
Särskild tror jag det passar väl till ostbrickan.
Vill dock varna magsäcksopade att det är ganska fett och JAG iaf inte tål sådär suuuper jätte mycket.

Mamma DKs knäckis
2 plåtar

50 gram linfrön
50 gram havregryn (jag använde fiber)
50 gram sesamfrön
50 gram pumpakärnor eller solros (jag blandade)
1 tsk salt
2,5 dl vatten
200 gram mjöl (jag använde dinkelsikt)
3/4 dl olja (jag använde svensk kallpressat rapsolja)
2 tsk bakpulver

Sätt på ugnen på 180 grader (varmluft) alt. 200 grader (vanlig ugn)

Blanda allt ingredienserna väl.

Lägg bakplåtspapper på en plåt utan kant.
Lägg hälften av geggan mitt på pappret.
Lägg över en lika stor bit bakplåtspapper.
Kavla ut geggan så gott det går ut på pappret.

Se till att det inte är föööör tunt och inte för tjockt. Ca 1,5mm skulle jag gissa.
När du är nöjd tar du försiktigt bort översta lagret bakplåtspapper och spar det till nästa utkavling (bra ord där... till å mä stavningskontrollen gillar det hahahah)

Sen skär du eller kanske närmre tryckar ut bitarna med en kniv eftersom man behöver dela på vissa frön med kniven.
Gör dom så stora som du vill ha dom. Jag föredrar dom i kex storlek.


In i ugnen i ca 18-22 minuter.
Håll koll att dom inte blir för bruna för då smakar dom inte lika bra.
Känn lite på dom när dom kommer ut och du börjar dela på dom om dom känns mjuka. Är dom det kan du ta bort kantbitarna och ställa in resten en liten stund till. Vi torkade lite på eftervärmen efter sista plåten. Det funkade bra.


Som sagt... detta MÅSTE ni testa. Tar ingen tid och är så himla gott.
Berätta sen va ni tycker!
Pöss små kex
/tant trassel

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...