tisdag, april 09, 2013

Min Kattuggla

När jag var i skogen sist hittade jag det vackraste jag har sett på länge. En uggla. Den såg ut som att den sov. Jag lämnade den där i skogen efter att ömt ha lagt den till rätta under en grangren.
Men när jag gick bort därifrån kände jag direkt att detta nog inte hör till vanligheterna. Att hitta en död uggla.
Kunde inte släppa den och nästa morron fick jag åka tillbaka och hämta den. Försiktigt försiktigt tog jag hem den och la den i frysen.
Nu skall jag kolla om den går att stoppa upp.
Har spanat runt lite och kommit fram till att det nog är en Kattuggla. Den är ca 40 cm lång så det är en stor fågel!
Jag har kontaktat Länsstyrelsen eftersom jag hörde att dom evt skulle vilja känna till mitt fynd men det verkar va grönt så länge det inte är tex en Slagguggla vikket nog är en sällsynt rackare.
Sålänge den som har jakträtten på marken där fågeln hittades godkänner att jag tar med mig djuret hem, så är allt grönt.
Och nej, det tänker jag förstås inte fråga ägaren om. ;)

Hur som... kollade på nätet och har hittat en konservator i närheten som skulle ta 1800 kr för en uppstoppning.
Känns ju inte som nån JÄTTEomöjlighet så vi får se hur ekonomin ser ut och hur länge jag kan ha ugglan i frysen.

Jag som önskat mig en sån... nu har jag hittat en själv!

/tant trassel



1 kommentar:

Helena sa...

Jag kan ha en kontakt på uppstoppning av djur.. Återkommer!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...