måndag, april 01, 2013

Glad Påsk

Hoppas ni haft en bra påsk!
I år hade jag inga planer för påsk. Rolle skulle ha rollingerna och jag hade bestämt mig för att åka till sthlm till min vän Anya för att rädda hennes akvariedjur från döden.
Hon och ungarna skulle fira påsk hemma hos hennes farsa och hans familj på Värmdö och Anya frågade om jag fick hänga på dit och jag var så välkommen så.
Så plötsligt skulle jag fira påsk med den mest seriösa äggjakten nånsin, extremt god mat och en riktigt fin och trevlig familj.
Jag skulle kunna berätta ganska länge om den påskafton men den gav det mesta till alla sinnen.
Jag satt en stor del av kvällen vid flygeln och försökte minnas hur man spelar piano. Testade även på nyckelharpa och nån brasiliansk gitarr ala ukulelestajl. Anyas farsa är musiker ('ta mig till havet' ni vet) och det var så roligt att höra om samarbeten han hade haft genom åren med danska musiker som jag har växt upp med och lyssnat mycket på.
Peter lagade även den godaste förrätten jag nånsin smakat tror jag så jag passar på att dela med mig av receptet här.

Och eftersom jag ju alltid ger recepten namn efter dom jag fått dom av blir det samma sak med denna förrätt.

Peter Lundblads förrätt. Värd att slå ihjäl för.

Ett paket bresaola (typ parmaskinka fast gjord på nöt)
100g fetaost
1 dl Creme Fraiche
2 stk flytande honung
Salt och peppar

Garnering:
Pinjenötter
En liten timjankvist

Skär bresaolan i halvor, lägg på en bakplåt och värm i ugnen i ca 5 min vid typ 200 grader skulle jag gissa på. Köttet skall bli ganska 'torrt' så det smular sönder när man tar en tugga.
Rör ihop feta, creme fraiche och honung till en slät smet. Smaka av med salt och peppar.
Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna.
Lägg en klick fetaröra på köttbitarna, garnera med lite pinje och en liten kvist timjan.

ÄT!
Detta var så SJUKT gott!!!

Ska testa att göra det själv hemma. Då får jag rätta till receptet om det inte blir som jag tänkt mig. Annars får jag väl höra med receptets fader i värsta fall.

Lycka till.
/tant trassel

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...