tisdag, april 02, 2013

LCHFbröd

Idag hade jag bestämt mig för att testa att baka två olika LCHFbröd. Ett smakade jag hos Anya när jag var i sthlm i helgen och ett hade hon provbakat igår och jag fick receptet så jag kunde prova själv.
Hade en del ingredienser hemma men fick panta lite flaskor och komplettera baklistan.
Bröden funkar även ihop med GI-tänket.
Båda bröden blev perfekta och efter att ha provsmakat två små nybakade ändskivor är jag så EXTREMT mätt och jag blir bara mera och mera mätt... MEN jag mår inte illa!!! HURRA!
Här skall ni få recepten till båda bröden. Anyas bröd är det ljusa och hennes bror Simons bröd är det mörkare.

Anyas LCHFbröd

2 dl krossade linfrön
2 dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk (Psyllium 'mjöl')
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk brödkryddor
250 g kesella 10%
1 dl hackade nötter (valfritt vilken sort. Jag testade paranötter i Anyas bröd och valnötter i Simons bröd. Körde i mixer då jag gillar ett slätare bröd)
1 dl hackade solrosfrön
6 ägg

Blanda ihop allt till en slät röra. Häll smeten i en brödform klädd m bakplåtspapper eller smör
Låt smeten svälla i 5 min och grädda sedan brödet vid 175 grader i 70 minuter.


Simons LCHFbröd

(Samma som ovan men skippa mandelmjöl och ha i 4 dl linfrön istället för 2 dl.)

4 dl krossade linfrön (jag blandade hela linfrön och krossade)

2 msk fiberhusk (Psyllium 'mjöl')
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk brödkryddor
250 g kesella 10%
1 dl hackade nötter (körde i mixer då jag gillar ett slätare bröd)
1 dl hackade solrosfrön
6 ägg

Samma framgångssätt. Blanda ihop allt till en slät röra. Häll smeten i en brödform klädd m bakplåtspapper eller smör
Låt smeten svälla i 5 min och grädda sedan brödet vid 175 grader i 70 minuter.

Skiva upp bröden och lägg dom i frysen. Då kan du plocka upp en skiva vid behov och rosta/värma på lite. Då är det som godast.

Det tog mig ca 5 min att slänga ihop ett bröd! Jättesmidit!
Lycka till :)
/tant trassel

1 kommentar:

Anonym sa...

Mums!

/ Helena

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...