tisdag, september 20, 2011

Piroger igen igen

Har skullat baka Piroger i typ en vecka nu.
Var tvingad att göra iordning fyllningen till slut så inte köttet skulle bli förstörd.
Sen har jag gjort degen ÄNTLIGEN igår, men såklart så hann jag inte klart då heller så nu har degen jäst i sängen, jäst i kylen, jäst i sängen... utan resultat så nu gjorde jag pirogerna så får det jäsa bäst det vill för nu oooorkar jag inte ha det hängande över mig längre.

Fyllningen denne gång var ungefär samma som förra gången dock med lite mera salt och hetta. Då vet man ju att jag och min baby nog får alla Piroger för oss själva för MINA barn kommer iaf inte äta dom om dom är det MINSTA starka.
Babys ungar är lite mera härdade så kaaanske att dom kommer fixa dom.
Iaf så är jag sååå trött på att BARA laga mat för barn. Jag längtar sååå efter vuxenmat ibland.
Och ja... denne gång blir det nog vuxenpiroger :)


Piroger med köttfärsfyllning, 16 piroger

Deg:
150 gram margarin
3 dl mjölk
1 paket jäst
1 tsk salt
2 ägg
Drygt 1 liter vetemjöl/dinkel/ölandsvete

Fyllning:
400 gram nötfärs
1 dl okokta svarta linser
vitlöksklyfta
2 morötter
Riven vitkål
Gula lökar
1 dl tomatpuré
2 msk soja
Margarin/matolja
Salt
Svartpeppar
Hetta... valfritt :)

Pensling:
Ägg
Mjölk

Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och låt det hela bli fingervarmt (37 grader). Smula ner jästen och rör ut den. Tillsätt salt, ägg och mjöl. Arbeta till en smidig deg. Låt degen jäsa medan du gör fyllningen.

Fixa i ordning fyllningen. Den får INTE bli för blöt! 
Koka linserna och låt dom svalna i sitt eget spad.
Skala och hacka löken. Skala morötterna och riv dom och vitkålen på rivjärn. Smält margarinet/matoljan i en stekpanna och fräs löken och morötterna mjuka. Tillsätt köttfärsen och vitlöken. Krydda med kryddor, salt, peppar, tomatpuré och soja. Låt fyllningen svalna.

Arbeta degen smidig. Dela degen i 16 delar. Kavla ut varje del till en tunn rund platta. Lägg några matskedar fyllning på den ena sidan av varje platta. Vik över den andra sidan och tryck ihop kanterna med en gaffel. Låt pirogerna jäsa på en bakplåtspapperklädd plåt i 15 minuter. Pensla pirogerna med en blandning av ägg och mjölk. Grädda pirogerna i mitten av ugnen, på 225 grader i 10-15 minuter.



Let's bakeit
/tant trassel

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...