onsdag, september 07, 2011

Äpplen från paradis

 Minns ni trädet från i sommar som blommade sååå vackert och som grannen hade såååå ont i röven över? 

Jo nu har jag ÄNTLIGEN tagit vara på LITE av alla äpplen... paradisäpplen.

Mamma har gjort paradisäpplegelé förr och jag minns det som otroligt gott.
Inte som gelé till kött å så... eller ja va vet jag, det kanske oxå är gott men jag har smakat det som pålägg på en fralla typ, och det smakade uuunderbart. 
Så när man nu har ett eget litet träd som välsignar mig med sådär mycket frukt, ja då mår jag mest dåligt om jag inte tar vara på NÅT av det goda iaf.

Så jag bestämde mig för att testa att göra paradisäpplegelé som mamma gör den.

Vikket JOBB... först av allt så ska man ju plocka en hög med pytte äpplen som är stora som körsbär. Två kilo för att få ett kilo gelé.
Bara det tar en evighet... vill ju inte plocka dom minsta.
SEN ska dom rensas... blomman och pinnen ska bort och SEN ska man dela på dom... 3000 små knallingar som är stenhårda. 
Fick en lätt massage mellan rensningarna och lite kyssar och snälla ord så jag orkade klart :)

Sen fick dom koka i lite vatten... låååångsam kokning utan omröring.
Några timmar senare hade dom avgett all saft och jag kunde lägga dom i en linnehandduk så dom kunde rinna av.

Sen koka upp, ha i socker och småkoka tills rätt konsistens infann sig.
Konserveringsmedel och sen på glas.
Och ja... jag har provsmakat och det ÄR på riktigt skit gott.
Så gott så man kan ge bort av det... om man inte känner sig lite snål... en liter är inte så värst mycket :)
Ska ta tag i en omgång till innan det är för sent.
Om nån av er bor i närheten och kommer till Laxå är ni välkomna att plocka med er hem några kilo!

pöss
/tant trassel

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...