lördag, januari 18, 2014

KopparFest


Har sett så många fina inredningsdetaljer i koppar, mässing och guld som tilltalar mig massor. Tyvärr är dessa oftast så dyra att det känns oförsvarbart att köpa dom.
Men nu kom jag på... Jag jobbar ju för tusan med koppar hela dagarna!
Så här om dan släpade jag hem några meter av den grövsta kabeln jag hittade. Det är oftast att man använder såkallad mångledare när man går upp i dimention på en kabel, för annats får den inte att jobba med. Men i vissa fall behöver man enkeltledare tex i jordkabel. Den finns upp till 10mm2
Jag hittade en kabel med 6mm2 som jag tog hem en bit av. 
Det fick duga till en början. Tanken var att känna lite på materialet och se vilka möjligheter det kunde finnas.
6mm2 var ganska ok att jobba med!
Fick till en romb i 3D :)


Knöt ihop den med finare koppartråd.
Nu fick jag en 4 meters bit av 10mm2 jordkabel av min elgrossist efter att ha fladdrat lite med ögonfranserna ;)
Jag är så bortskämd ska ni veta.
Så näst ut blir att testa lite tjockare koppartråd alltså.
Kommer dessutom att testa att löda ihop delarna jag skall ha ihop innan jag binder det med koppartråd, för tråden håller ihop det stela koppret ganska dåligt.
Lödpenna finns att köpa på biltema för 50 kr. Ett kitt med lödpenna, ten, sug och hållare ligger på en hundring.
Läs gärna på lite om lödning innan.
Kabel kan du köpa på meter hos vissa elgrossister. Malmbergs säljer till privatpersoner bla.

Testa er fram bara. Allt måste inte va perfekt!
Unikt är bäst :)

/tant trassel

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...