tisdag, juli 17, 2012

I tystnaden

Märker som så många gånger förr att jag för det mesta är hemma i tystnad.
Visst att barnen finns här och vi umgås, pratar eller tjafsar men plötsligt har dom dragit till granntanten och jag är själv. I tystnaden. Jag har aldrig radion på. Särskild inte när jag har barnen.
Jo på morron kan jag ha det en stund när jag intar morronkaffet men efter ett tag märker jag att jag har stängt av.
Jag kan gå nästan en hel dag, som idag och plötsligt komma på att det är tyst runt mig och att det har varit så hela dagen.
Kan sätta på musik bara för att jag tänker att det är nåt fel på mig som inte tycker det är jobbigt att bara lulla runt i tystnaden.

Visst ibland känner jag verkligen för att lyssna på musik. Jag HAR sånna dagar. Men då börjar det ofta på morron.
Nej jag går där. Men mina tankar. Jobbiga, glada, elaka och hämndlystna. Alla tankar får utrymme och jag är inte rädd för någon. Jag är inte rädd att bryta ihop i tårar, vilket är den mest återkommande reaktionen på mina tankar nu för tiden. Jag är inte rädd att känna tankar och känslor komma. Jobbigt kan det vara JA men jag är inte rädd.
Dom kan komma i tystnaden. Ljuden kan hjälpa mig dämpa dom. Men jag vill inte. Inte just nu. Dom är för många och jag är rädd att vi alldeles för ofta stänger av för verkliga känslor genom ljud.
Vad är vi rädda för? Att vi inte kan bära dom? Att vi måste ta ställning, fatta beslut?
Det är väl ändå så vi växer med oss själva?

Jag har dessutom ingen tv. Ja tv finns men ingen sån box så vi kan bara titta på DVD.
Orsaken till att tvn försvann var pengar. Jag har varit tvingad att ta bort allt som ger mig extra kostnader. Därunder faller bla tv & internet.
Men det är SÅ skönt. Slöglo finns inte. Jag är inget tv-fan i förväg. Det händer ytterst sällan att jag orkar sitta fram för tvn en hel film igenom.
Nu kan jag välja på kvällen vad jag vill titta på. DVDlagret är väl inte så jättestort men man kan ju låna av folk.
Ungarna är vana vid att det inte går efter deras huvud så dom accepterar att det bara är DVD som gäller härhemma.
-idag lider jag lite extra dock då dom hittade en gammal Teletubbies dvd som dom ville se.
*hatar*
Zion sitter och skäller på Tubbisarna för att dom är så tröga och korkade hahaha. 'Plock UPP den dåååååå!!' låter det från vardagsrummet.
Eller 'det DÄR hade jag kunnat göra skitfort mamma'
:)

Men hur som... äkta känslor och dom i tystnaden är inte farligt. Testa att vara utan ljud med dig själv en hel dag. Man hinner med att mala en del :)
/tant trassel

1 kommentar:

sessy sa...

kloka ord och kloka tankar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...