onsdag, oktober 19, 2011

Utrota.nu

Jag gillar faktiskt heltäckningsmattor. Tänker ha det i mitt sovrum nångång i framtiden... så d så.
Men ett av problemen med sånna är att det inte riktigt funkar när man har huset fullt av djur och man dessutom har en viss dammallergi.
I min trappa låg en nålfiltsmatta tror jag det heter. Den är efter dammsugning så svetten sprutar, 'ren' i ungefär en halv dag sen är den lika hårig och skitig som innan.
Orkade inte märre längre. Mest var det för att jag inte riktigt visste hur pass jobbigt det skulle vara att få bort den. Dom var ju glada i lim förr i tiden.
Meeeen... med lite urqvinnevrål och starka nypor och en kapsylöppnare (mmm visst serru) fick jag bort allt på några dagar. Det dammade förskräckligt!
Sen när det var klart tittade jag lite försiktigt på min vävtapet i trappan. 


Den är inget hit heller om man inte tål damm.
Meeen... jag gilla den på nåt konstigt sätt... men nej... det funkar inte. 



Såå... jag rev den. Och om det dammade INNAN då är det INGET mot vad det dammade nu. Trodde jag skulle avlida.
Ofyyyy tänk va mycket skit som sitter i dom väggarna!

Som ni ser så åkte den av mycket lätt i hela fina bitar. Därunder kom dom turkosa väggarna fram som man hade skymtat mellan väven.


Här ser ni även trappan utan mattan.
Nu ska jag slipa väggarna så alla tapetklistersrester och fibrer efter väven minimeras och sen skall jag måla.
Väggarna tänkte jag kanske köra med Nordsjö Light & Space som skall vara en färg som reflekterar ljuset upp till 40% bättre än vanlig väggfärg, vilket betyder att man spar energi eftersom man inte behöver tända lampor lika ofta eller kanske inte behöver lika starka lampor. Den kan brytas i 12 olika kulörer och jag antar att det kan finnas kulörer som ger mera ljus än andra. Tänker välja den bästa :) -om inte den är typ lila.
Nåväl. Trappan... jo... humm... den kommer gå ihop med hallgolvet upp och nere och jag vet numera med mig själv att jag inte vill ha vita golv där det inte går att ha vita golv. Är inne på svart faktiskt. Jag å svart... vi verkar va goda kompisar för tiden. Svart eller en annan färg som funkar både i hallen och i trappan upp OCH med tapeterna i hallen. Först tänkte jag faktiskt ljust ljust rosa... jo det är oxå för ljust men det var innan jag kom på att det aldrig skulle funka med vitt i hallen.
HAR ni några bra ideer till färg?
Förstår att jag kanske behöver måla mina turkosa dörrar på övervåningen fast jag inte vill. Jag gillar dom... men... jaja, nu får vi se.
/tant trassel

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...