tisdag, oktober 04, 2011

Om, Till, Ut?

Måla om? Bygga till? Bygga ut?
Många frågor när man sitter i en liten låda med lite för lite plats och en eternitfasad som man gärna vill ha till att se fräsch ut.

Har till att börja med konstaterat ett par saker:
*Jag vill INTE ta bort eterniten. Det har ett byggnadshistoriskt värde och speglar sin tid och ja jag tycker på allvar att det är värd att bevara. Bara tanken på en intetsägande träpanel som grannens gör mig helt illamående. Nej mitt hus ska sticka ut och gärna sticka lite i ögonen ;)
*Jag vill måla om eterniten. Idag är den gul-beige och eg gillar jag färgen men Simon kan ha rätt i att det ser lite smutsigt ut. Han berättade att han hade sett ett svartmålat eternithus och att det vert fint och ja... jag övervägar om inte det kanske skulle va fint. Ska haffa nån som e kung på photoshop och få lite hjälp att 'måla om'
*Bygga till... ja vi har pratat lite om detta med tillbyggnad. Man beräknar tydligen ungefär 20' /m2 för en utbyggnad MEN frågan är... kommer man få igen dom pengarna när man en dag säljer huset? OCH hur gör man? Åt vilket håll är det bäst? Ska man slå till på nån modern tillbyggnad och på så sätt ge huset lite sting? Kan man göra modernt BILLIGT?
FINNS DET NÅN ARKITEKT SOM HAR TRÅKIGT?? som vill hjälpa mig?
Tror det kan va värd lite extra pengar för arkitekthjälp faktiskt...

och sen finns det ju 1000 andra saker jag funderar över.
Hittade iaf en blogg som handlar om sånna funderingar just.

Dom har målat sitt hus i en grå ton, bytt ytterdörr och fönster. Jag har nog inte råd med allt det och jag tror faktiskt att fönstren är i ok skick om dom bara får lite kärlek.

Har fotat lite så här ser ni hur min lilla låda ser ut idag. 






Lite svårt att se exakt hur färgen är på fasaden... så här kommer ett mycket konstnärligt foto på min fasad :)

De blir alltså lite gulaktig i det stora perspektivet.
Men som sagt... svart? och i så fall... dörrar? Fönster? Grund? Staket?
gahh... vore lättare att måla vitt och sen ha svart över allt annat... och teak...
Nåväl... mycket att fundera på. Tips nån?
Arkitekt nån?
/tant trassel








2 kommentarer:

orcid sa...

ett trähus här i närheten har fått ny fasad med liggande panel och de valde att måla det svart(svartbrunt) istället för ljusgrått och det blir så fint! minns inte riktigt men jag tror fönstren är vita men jag minns inte vad för färg det är på knutarna och runt fönstren. men snyggt blirre :)

sett flera eternithus som blivit målade gråa och de tär fint med.

är man inte kunnig eller har svårt att få till hur det kan byggas ut bäst kan en arkitekt vara bra till hjälp. en vän till oss byggde ut 30kvm på sitt hus själv och det blev jättebra:)

hade du bara tänkt bygga ut nere eller även övervåningen med?

spännande funderingar :)

Tant Trassel sa...

Orcid: Har bara sett exempel på eternithus som målats grått. Har lite svårt vid grått över lag. Vet inte va som är fel på mig :)
Men om man tänker sig ett svart hus med en utbyggnad antingen från köket och badrummet och ut åt det hållet eller bakåt mot trädgården.
Då i vit liggande träpanel ala funkis.
Tänkte inte modda med övervåningen utan ska jag bygga ut blirre utåt.
Grannen har bygt bakåt och jag ska nog fråga honom om det var han som byggde och i så fall hur mycket det gick på.
Tänker mig att man kanske tar bort badrummet och gör det till klädförvaring/del av hall och den använder den nya utbyggnaden till ett rum och ett badrum. Funderar på om det går att göra två mindre våningar på den utbyggnaden...
Bakåt vore bra oxå. Platsen som finns bakåt används lixom inte... det är bara en yta.
Simons farsa är byggnadsingenjör eller nåt sånt och ger gärna goda råd... så han skall jag nog konsultera lite mera :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...