lördag, oktober 22, 2011

Balsammetoden

Det måste va nåt allvarligt fel på mig (ut över att jag på bilden ser ut som en mycket morrontrött 50åring med extremt slitet hår). Har letat på Balsammetoden och NoPoo och läst o läst... vet inte om jag är info-dyslektiker men jag blir nästan blind av all info som finns... alla 'sista schampoo', 'tvättbalsam', 'vårdande balsam' ooooch så vidare... alla ingredienser man skall inte får ha i den balsam man tänker välja... jag blir helt snurrig och till slut blir alla knep, metoder och 'balsammar' bara till en stor röra och jag fattar inte HUR jag skall göra.
Men nu har jag andats lite, och kollade upp om det fanns nåt av det jag har hemma som jag kan använda i kampen mot dålig hårbotten och Ronja Rövardotterhår. För det jag behöver, som jag fattat det iaf, det är:

*Sista schampo (ett shampoo som man använder det sista man gör innan man börjar med balsammetoden. Detta schampo skall tvätta rent håret, hårbotten och tvätta bort alla stylingpordukter utan att lämna efter sig fusksaker som gör att man TROR att håret mår bra. Tror det är typ silicon som är boven.)
Det jag hade hemma i schampoväg var dessa:
Som ni ser, Icas eget schampo 'lively Hair' och 'Familyfresh Kids'. Dessa båda är alltså godkända 'Sista schampo' och används när man har 'tvingats' använda 'dåliga' stylingprodukter eller tvättprodukter. Bra att ha hemma men inget man använder i övrigt lixom.

Sen skall man använda ett:
*TvättBalsam (ett balsam som oftast är billigt eftersom det inte innehåller några i övrigt vårdande saker eller oljor för håret. Man skall iaf tvätta hårbotten med just detta balsam.) Äger inget sånt än men typ Eldorado, Biltemas eller CoopXtras balsam skall vara ett sådant balsam.

Och sen skall man ha ett:
*Vårdande Balsam (ett balsam som ni kanske fattar ger håret lite näring och oljor... som jag fattar det får man testa sig fram tills man hittar nåt som verkar passa just mitt hår) Det jag hade hemma verkade funka, så jag e ju bara glad att slippa slänga.

Frank Provost 'expert repair' -den med orange på alltså.

Dessutom kommer jag behöva en:
*Inpackning så jag kan skämma bort håret ibland. Tänker köpa Garnier Respons inpackning med körsbär och pärlemor. Den är som dom andra av dom produkterna jag har visat, godkänt för Balsammetoden.


och sist kommer jag behöva nån:
*Stylingprodukt... alltså en stylingprodukt som håller ihop lockarna i mitt Ronja Rövardotter hår.

Sen kanske jag skulle behöva klippa mig lite kaanske kanske... Har inte råd :(

Well... nu har jag iaf tvättat håret två ggr med sista-schampo och sköljt det i nästan kallt vatten... gnuggat ordentligt å så.
Sen skall det få torka och då kan man se hur konditionen på håret egentligen är när det inte innehåller fusk.
Måste testa att låta bli att färga håret oxå. Bara för att se hur jag eg ser ut numera :) Kommer inte bli roligt!

Men jag återkommer med uppdateringar om allt som rör min fantastiska resa mot filmkändishår.
Tills dess...
Simma lungt.
-apropå det... Måste göra ett inlägg till i bloggen innan jag gör annat idag...
/tant trassel

2 kommentarer:

TapetserarEva sa...

Ser fram emot resultatet...så jag kan testa själv! Har numer gett upp kampen mot de grå hårstråna.Kram Eva

orcid sa...

jag kör bara barnängens balsam shampoo och det funkar bra. provat att testa andra tex finess men hårbotten börjar klia direkt :/

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...