tisdag, december 01, 2009

Ett gäng frågor

Snodde denne hos Johanna.

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Ja… om det är efter att barnen gått å lagt sig. Sen är det ju så att har man ett jobb där det behövs folk på julafton, så blir det ju så småningom min tur att jobba mä. Bara att få det överstökat.
Jag skall jobba julafton från kl 20:30 till nästa morron kl 9:30 i år :)

Bakar du något till jul? Vad?
Lussebullar blire iaf. I år har jag samlat på mig allt jag kommer åt från släkten, så jag hoppas att jag tycker det är lika roligt hela vägen. Hinner dock sällan, så det blir oftast aldrig av.

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
SKIT mycket russin tack… och marsipan :)

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Känns så fint när man kan ställa fram eget. Tror inte jag brukar köpa faktiskt…

Knäck eller ischoklad?
Knäck tror jag.

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje advent/söndag) ut?
Har inte hittat den än. Tror inte jag har nån jag gillar hur som helst :)

Som fönsterprydnad stjärna eller el-ljusstake?
Förra året och i år har det blivit stjärna på stake. Men när mera av huset blir använt kommer mina rosa och blåa stjärnor säkert upp igen.

Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Mä post. Brukar skriva ganska många, men brukar typ aldrig få några. I år har jag bestämt mig för att maila ut julkort för att spara pengar.

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
nja… vet inte. Gärna murrit 70-tal hähä

När julpyntar du hemma?
Jag får inte pynta innan första advent. Stenhård på detta Rolle mannen :)

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Inte än. Kan tänka mig att jag skulle kunne bli en sån.

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
inget särskild… än

Har du ett färgtema i granen?
Nej. Allt i en röra.


Levande gran eller plastgran?
Till oss vill jag ha en ädelgran. På barnen rum vill jag ha en liten vit plastgran.

Hur ser din julfrukost ut?
Vet inte… Knäcka som vanligt kanske?

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv?
Olika beroende på var man firar jul. Hemma hos mamma å pappa danmark pyntar man granen på dagen och kl 16 går man i kyrkan. Kl 18 äter man mat typ och sen vid 21 öppnar man gåvorna.

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Köpt. Har gjort eget en gång. Slöseri med gott rödvin hähä

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Inget särskild… bara det är en miljon russin i :)

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Mandel o russin… mandel kanske eg inget måste.

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Apelsiner, fikon

Vilken är din favoritjulskiva?
Ingen särskild. Men nåt ska d va.

Vilken är din favoritjullåt?
Tror det är ’Et barn er födt i Betlehem’ bara för att det är sååå mycket jul när alla kidsen i kyrkan vrååålar med i den haha

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Jag är ju dansk så det svenska julbordet får va för min del. Men jag vill ha And, pappas sås, brune kartofler, rödkål, fläskesteg med svärd, risalamang med varm körsbärssås till.
DET är ett måste.

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Har aldrig hållit jul hemma hos oss.

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Äter inget sånt men kan det finns russin i så tar jag det.

Risgrynsgröt eller Ris à la malta?
Den danska varianten på Risalamang ska jag ha på jul. Inge tomtegröt här inte.

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
nää… eller… va vet jag. Har aldrig testat.

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Gillar inget av de

Tittar du varje år på Kalles julafton?
Hemma kollar man inte på tv julafton. Har kollat i Sverige men tycker det är värdelöst och dessutom tar det halva kvällen att glo på det.

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
?

Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
?

Har ni tomte hemma?
Tomte? Menas en sån som kommer med presenterna eller en sån som dekoration? Ingen som kommer med klappar… än. Men en sån som sitter å e fin.

Köper du julklappar till många?
Nja,,, inte jämförelsevis kanske. Vet inte…

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Jag gillar att ge, så jag ser gärna att alla får ett paket.

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Spelar ingen roll.

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Beror på…

Roligast att få i sin julklapp?
Nåt som nån har snappat upp att man önskar sig men som man själv har glömt bort att man ville ha.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
En resa till Umeå till Petra :(

2 kommentarer:

Unknown sa...

Åååååååhhhhhhhh finaste finaste du!!!! Hoppas tomten hör din bön. Älskar dig. puss

Tant Trassel sa...

kollade på SAS. Dom hade skit billiga biljetter fram tills igår, men vi har inga pengar :(
Hade kunnat flyga till dig från sthlm t/r för 700 kr ungefär *bläää*

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...