torsdag, januari 24, 2013

Kär!

Det tyngsta jag gjort nånsin har jag gjort den hära veckan på den omtalade metallindustrin.
För att smälta metall behövs... ganska mycket... typ el.
För att få sådär mycket el behövs väldit grova kablar. Ungefär lite tjockare än min handled. 240mm2.
Att dra, kapa eller skala en sån krävs sin elgumma.
Det är länge sen jag har vrålat så mycket som när jag har jobbar med den hära kabeln.
5 kablar. 20 meter långa. 8 kg pr meter. Koppar.

En tröst är dock jag giiiiillar att få ta i sådär så man nästan spricker. Det gör ont i kroppen och man går nästan av på mitten och extra skönt är ju att dom två killarna jag jobbar med tycker det är exakt lika jobbigt som jag :)
Men det är grymt befriande att jobba med kroppen på det sättet. Sen ska man väl inte göra det jämnt för det är inte ergonomiskt rätt alls...

Jag har blivit kär oxå. Inte i Roger på bilden utan i transformatorn som står bakom honom. Den är JÄTTELIK och väger sisådär 3600 kg.
Den är grym haha... stora saker är grymma och jag går igång på det ;)
Den kommer leverera ca 1500 kw vikket motsvarar ca 1000 el element.
Sån kraft!
Och ni ba *gääääsp*
Sorry... det kan inte ALLTID handla om hjärtesorg och pyssel :)
/tant trassel


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...