måndag, november 26, 2012

Budgetkoll

Eftersom min revisor har flyttat långt bort och vi inte kan ses alls sådär mycket som man vill se sina vänner OCH träffa sin revisor, är det dax att jag försöker ta över min egen ekonomi.
Det har jag ju gjort förr men jag gillar att ha den kollen som hon ändå gav mig genom sina excel-dokument och sina ekonomiträffar.
Så jag satt ikväll och letade efter ett ok budgetprogram på nätet som var gratis.
Jag har inte excel på datorn och jag tycker dessutom att det är dötråkit och krångligt (sa hon som fick mvg i officepaketet i gymnasiet)
Reggade mig på lite tre olika ställen och nu fastnade främst på detta stället.

Budgetkoll.net

En riktigt ful sida men jag tror att den har ungefär dom funktionerna jag är ute efter.
Sen kanske jag inte e riktigt nöjd på alla vis men vi skall nog kunna bli kompisar tror jag.
Jag kommer ge det en chans några månader så får vi se.
Jag har suttit med det ungefär en timma idag så jag kan inte riktigt säga att jag e helt insatt än. I början kan det nog kännas lite snurrigt och funktionerna är inte riktigt optimala. Den gillar att freestyla lite och jag kommer nog skära ned på kategorier och köra mest egen text för att inte störa ihjäl mig på att den lever sitt egna lilla liv.

Men utöver det då.
Hur får man ordning på sin ekonomi?

Detta med kvitton. Det är eg en jättebra grej men jag GLÖMMER att spara kvitton.
Min revisor tipsade mig om att gå in på min internetbank och kolla alla inköp på Ica ex och regga dom som mat... det är ju ,mest mat. Kaaaanske en film och några tamponger ibland. Ja ni fattar.

Har ni andra tips på hur jag på ett ENKELT sätt kan få koll på ekonomin?
Jag GLÖMMER så lätt!
Det är jag bäst på faktiskt.

/tant trassel

1 kommentar:

Anonym sa...

jag kör med excel.

Alla utgifter i form av räkningar och sparande spaltas upp.

Jag räknar in en viss summa per månad på mat. Allt utöver detta ska räcka till att leva resten av månaden. Gör det inte det är det dags att kolla över inköpen på internetbanken på vad jag köpt.
Jag är mordiskt noga med att alla räkningar framförallt ska finnas i min excelfil för att alltid ha koll. När jag var yngre hade jag inte det och då var ju ekonomin därefter också.

Det krävs bara disciplin och har man betalat alla räkningar och har koll på vad maten i regel kostar så löser sig ju resten. Då är det viktigaste avbockat iallafall.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...