tisdag, januari 17, 2012

Rent krasst

Snart har tre veckor gått sen jag kom hit till Danmark. Man kan kanske säga va man vill om hennes energi men på den tiden jag har varit här har det hänt en hel del med henne.
Eftersom hennes benmärgscancer främst sitter i ansiktet så har det betytt att hörseln på ena öret, samma sida som ögat är dåligt, har blivit näst intill obefintlig. Och nu känner jag att andra örat har börjat stå av oxå.
Ett bevis för mig på att sjukdomen sprider sig fast att blodproverna förra gången såg bättre ut.
Energin hon har är dessutom energi som inte är 'hennes egen'. Hon har fått den genom droger och om nu drogerna har tagit slut i hennes kropp så verkar hennes energi riktigt märklig. Liksom lite speedat. Hon glömmer saker, snackar lite förvirrad, måste fixa med en masse och det verkar va på ett sånt sätt så man undrar vad hon håller på med eg. Som typ flytter apelsinerna från fruktskålen och läger dom på en jultallrik på matbordet. Ok? Ja asså, det är ju hennes hem och hon får göra va hon vill men det är lixom bara en sån underlig energi.
Vet inte om det lixom är kroppens sista sprintlopp där den ger i järnet för att sedan falla ihop en sista gång.
Det får tiden utvisa.
Och sen ibland, vissa saker, där är hon ju den mamma som jag känner igen. Jag kan förstå att pappa är förvirrad faktiskt.

Men imorn. Imon är det sista dagen här. Jag behöver faktiskt komma hem. Lika mycket som jag känner att jag behövde komma hit för 3 veckor sen.
Tåget går ju hit varje dag så måste jag hit igen så går det ju... om allt löser sig hemma förstås.

Denna väntan... ovisshet...
Mår inge bra idag. Tror mest det är hemlängtan.
/tant trassel

1 kommentar:

orcid sa...

jag förstår vad du menar men den skumma energin..alltså jag förstår att det måste vara nånting med sjukdomens snabba framskridande...att hon gör ..saker som i våra ögon verkar konstiga men för henne helt normalt. Jag önskar jag kunde ge dig en styrkekram och jag önskar ajg kunde stoppa sjukdomen. jag förstår också att du behöver komma hem...jag kan bara jämföra den trötthet som du kan känna med hur ajg levde för min mamma då pappa gick bort..då ajg gjorde allt för henne..det tär på en..det tär mycket så jag förstår om du är tröttare än jag någonsin var.

du behöver komma hem för att få lite andrum, så du får hjälp att hålla ihop.
skickar många varma kramar i mina tankar till dig. kram <3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...