lördag, december 21, 2013

Äntligen här igen!


Då var jag ÄNTLIGEN i stugan igen! Jag har inte haft tiden sedan jag började förbereda för att flytta till Örebro.
Men idag tog jag den tiden. Sitter här just nu faktiskt...
Hade släpat hit min gamla soffa eftersom jag köpte 'nya' hemma till
Och precist som jag trodde så passade soffan perfekt in här!
Det är en bäddsoffa m två bäddar och det är ju toppen.
Nu försöker jag elda och värma upp stugan lite innan natten. Det märks att det är fuktigt ute för det går trööööögt att värma upp.


Min hyresvärd var här idag en snabbis.
Vi suckade lite båda två över att jag ju inte har möjlighet att köpa stugan i dagsläget. Priset är inte problemet för jag skulle få det för 150 000 kr om jag köpte det idag.
Men jag hade ju min ekonomiska kris förra sommaren och det förde tyvärr med sig två prickar hos fogden. Ni är antagligen många därute som har varit där och ibland, ävenfast man trampar vatten för livet så är det svårt att hålla näsan över vattenytan konstant.
Och jag lyckades precist inte.
Två räkningar på sammanlagt 1200 kr som jag inte hann betala i tid.
Och då är man där. Tyvärr.
Såååå läget är ju då så 1,5 år till från nu, att jag förstås inte kan låna pengar.

Jag har funderat på olika lösningar på att kunna köpa stugan.
Idag hyr jag ju stugan för 100 kr i månaden men detta är MIN stuga och jag tänker inte lämna den :)
Jag älskar den. Den sparkade bort benen under mig från första helgen jag var här.
Och jag är hooked helt enkelt.

Hur som... en lösning skulle ju vara att hyresköpa typ.
Alltså att jag betalar hyra till ägaren som om han var en bank som hade lånat mig 150 000 kr Och sen om 1,5 år när jag väl kan köpa stugan så drar man bort det jag redan amorterat på lånet och betalar resten till ägaren när det riktiga köpet då blir av.
...och han hade tydligen funderat på samma sak och tyckte att det mycket väl kunde tänkas vara en lösning. Han vill släppa ansvaret för stugan och jag vill ha fria händer.
SÅÅÅÅÅ jag kanske blir med stuga innan sådär aslänge!
Skulle bli så jäkla glad!

Vi skulle fundera lite på var sitt håll på olika sätt att lösa detta med hyresköp och höras.

Så nu sitter jag här i min mysiga soffa och fryser som en hund men jag är såååå glad när jag ser mig runt och vet att detta nog kommer lösa sig ändå :)

/tant trassel


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...