torsdag, mars 07, 2013

Hade rent glömt

Igår när vi var på ett ställe o byta motorn till en tvättmaskin såg jag att dom hade tvättnötter i tvättstugan.

En gammal klimatpilot väcktes i mig och jag kom på att jag ju rent hade glömt att tvättnötter/såpnötter fanns och att jag ju har velat testa sånna!
Och nu är mitt tvättmedel ändå slut så jag passade på att faktiskt beställa hem ett kitt m tvättnötter, blekmedel, galltvål och doft från Jordklok.se för 175 kr.

Texten är tagen från hemsidan:

Tvättnötter, även kallade såpnötter, är ett miljövänligt och helt naturligt tvättmedel utan tillsatta kemikalier. Skonsamt mot din hud och dina kläder! (Tvättpåse medföljer)

Användning
Lägg 4 – 6 skalhalvor eller motsvarande mindre skaldelar i den medföljande tvättpåsen. Lägg sedan in påsen i tvättmaskinen tillsammans med din tvätt. Skalhalvorna kan återanvändas ca 3 gånger. Tillsätt vid behov miljövänligt blekmedel för en extra vit lyster.

Effektivt
Tvättnötter tvättar rent utan kemiska tillsatser. När du tvättar med tvättnötter behöver du inte tillsätta sköljmedel eftersom tvättnötterna lämnar tvätten mjuk och fräsch.

Skonsamt och naturligt
Tvättnötternas lödder är skonsamt mot hud och känsliga textilier. De passar även utmärkt för allergiker, bebisar och människor med eksem och känslig hy.

Ekonomiskt
Tvättnötter är ett ekonomiskt tvättmedel. Med 400 g tvättnötter kan man tvätta 2-3 gånger i veckan under nästan ett halvt år. Våra tvättnötter levereras urkärnade och klara att användas.

Miljövänligt
Tvättnötter växer på Sapindus-träden som har en viktig roll i det ekologiska kretsloppet. Träden utsätts inte för någon besprutning och odlingen av träden gör jorden bördig och förhindrar erosion. Tvättnötterna är 100 % nedbrytbara.

Frukterna har stor betydelse i Indien och Nepal där försäljningen försörjer små familjejordbruk.

....
Detta är sååå värd att testa känner jag!
Får återkomma med rapport sen :)
/tant trassel





1 kommentar:

Trebarnsmamman sa...

Anses vara både si och så med tvättresultat och miljövänlighet. Du kan googla och läsa. Vi har testat tvättnötter i omgångar och jag tycker tvätten blir förhållandvis ren, men efter ett tag blir den vita tvätten lite grå. Använder därför hellre liten mängd vanligt tvättmedel än tvättnötter. Men har tvättnötter i sommarstugan då jag vill påverka vattnet i det enskilda avloppet så lite som möjligt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...