fredag, december 09, 2011

Baksug!

Den ända tiden på året då jag verkligen på riktigt känner för att baka och i övrigt stå i köket är i julen.
Jag serverar sällan hembak eftersom jag för länge sen har gett upp drömmen om att bli en bullmamma och nu istället försöker baka när jag VILL och inte för att jag MÅSTE.
Sen att jag OFTA ångrar mig när jag väl har satt igång att baka är ju en annan sak... OCH som ni ju redan vet, sällan lyckas i NÅT jag gör, ja då kanske ni kan förstå att julen blir den tiden då mitt känsloregister på allvar spelas ut.
Orsaken till att jag har 30 att-göra-i-köket-grejer på min lista runt jul ...SÄRSKILD nu när jag inte har råd att fira jul i Danmark med min släkt har nog nåt att göra med traditioner. Det finns vissa saker som jag ger mig dom dära braiga vibbarna från många i övrigt hemska julaftnor i min familj och just DOM sakerna vill ju jag såklart återuppleva med MIN familj.
OCH det innebär ett VISST pyssel så att säga.
SEN har det tillkommit saker under min tid i Sverige som känns som min tradition numera.
Pratar förstås främst om sånt man kan äta.

Just nu låter listan såhär:
Gammal tradition:
-Mormors super ultra tunna pepparkakor
-Mammas Klejner
-Pepparnötter
-Sill m potäter å ägg
-GlöggSill
-SaffransSill
-CurrySill

Nyare traditioner:
-Rocky Road på Karinas sätt
-TurkiskPepparKola m mörk choklad och flingsalt
-Nougatdoppade Havrefras m flingsalt
-Polkagris Kola

HELT nytt eftersom min älski gillar det:
-Fudge

Mmmm... tror typ att jag har glömt ett å annat. Känns inte som allt.
Sen kan man ju fråga sig vem som skall äta allt detta?
Jag har ju i å mä Simon, en 'ganska' stor släkt men dom äter nog inte så värst mycket just sånt här.
Men faktiskt... jag MÅSTE göra detta!
På söndag skall Simon jaga viltsvin så i slipper den dära hemska lessna grisskinkan till jul och då skall vi passa på att gå till granntanten och göra julgodis... NÅT iaf :)
Får se hur mycket det blir.
Tills dess...
Nu sover alla lintottar (för en gång skulle hemma hos oss... ) så nu ska jag gå och titta på den finaste mannen jag vet.
Det är bra det... att titta på varan. Viktigt!
Puss
/tant trassel

2 kommentarer:

sessy sa...

det har ju ingenting med saken att göra, men hur går det med håret och allt balsam, och hur går det med magen efter operationen? nyfiken i en strut

Tant Trassel sa...

jo asså... jag har tänkt göra ett inlägg om det. Mitt problem är bara att jag har såååå svårt att fota håret så man ser hur det ser ut lixom... och då känns det mest bara inte lika roligt att göra ett inlägg.
Men ja... jag ska se till att uppdatera er :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...