torsdag, december 13, 2012

Viktigt tåg

I år känns detta med luciatågen extra viktigt vart man än blickar.
Först å främst i Laxå är ju detta viktigt ;)
Idag hade Zion sitt lucia framförande.
Han ville va tomte och jag lyckades hitta en NY tomteutstyrsel strl alldeles för stor, på loppis för 30 kr. Han var nöjd. Jag var nöjd. Vem bryr sig lixom.
Konstaterade snabbt att 6 pepparkakasgubbar/gummor var klart godkänt och att den ene av dom bruna ungarna i Zions förskoleklass var just pepparkaksgubbe. Igen i år.
Älskar den självdistansen. Det är sunt och bra för alla som undrar om nån blir stötta av pepparkakor. På VÅRAN skola verkar vi inte bli det iaf :)
Tack!

Kan hur som HELT objektivt konstatera att MIN son höll i sången idag.
Han 'sjöng' högst och kunde alla texter och var mycet noggrann med rörelser och hela kittet.
Jag konstaterar att han har superminne och hans fröken tittade på Zion när vi bytte från tomtedräkt till ko-skjorta och sa att 'jaa Zion... *suck* du växer så... som person... du växer så'

Och sen när vi fikade efter luciatåget satt jag bredvid hans fröken.
Hon berättade för mig att Zion hade sagt att HAN iaf tänkte NIGA när gänget skulle gå in efter applåderna och tacka.
Jag har för MÅNGA veckor sedan, när Zion kom hem å sa att dom hade fått veta att killar skulle bocka och flickor niga, sagt att HAN iaf fick göra precist som HAN ville. Ville han niga skulle han göra det eftersom detta INTE tillhörde ett visst kön att få niga.
Idag hade han tydligen anammat detta. Till allas stora skräck.
Det kunde han ABSOLUT inte göra!! Alla kompisar var benhårda! Nej Zion det får du inte!! Killarna ska bocka!
Zion hade stått på sig och kämpat för sin sak (6 år gammal) Hans fröken hade lyssnat på som, avvaktat för att höra om dom löste detta själva.
Till slut fick hon gå in. Han hade till slut blivit så ledsen att han inte fick göra som han ville att hon kände att det var dax att stå på hans sida.
Hon hade sagt att han fick göra som han ville. Även om det var brukligt att killar bugar och flickor niger (varför hon nu var tvungen att säga detta för då blir det ju ÄNDÅ udda att niga som kille) så fick j´han självklart göra som han ville.
När fröken berättar detta för mig ser hon uppriktigt glad ut. Jag tror att Zion får henne att tänka till ibland och det är bra.
Jag försöker ge ungarna VAL. Jag försöker inte säga till dom att det skall vara si å så utan Zion har SJÄLV fått välja om han vill buga eller niga. Det har inte JAG valt åt honom.
Om inte fröken får tänka om då blir det aldrig nån förändring.
Hoppas att hon tänker annorlunda nästa luciatåg så hon INTE säger att killarna bugar och flickorna niger.
Hoppas.
Det är länge att ha kvar minnet av den stunden då Zion lärde henne att det FINNS dom som känner annorlunda.

Jag är en stolt morsa faktiskt.
Hoppas Zion kan få känna sig stolt och stark oxå.

/tant trassel

1 kommentar:

orcid sa...

kloka unge(ar) kommer utav att de har en klok mamma <3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...