söndag, april 20, 2014

En kudde blir till


Tokhandlade i torsdags eftersom jag hade bestämt mig för att hinna med att sy och brodera en kudde till en sjukhusliggande människa. Vi skulle hälsa på honom fredag runt lunch och jag tänkte att om jag lägger manken till då skulle jag hinna innan ett dygn.
När jag hade åkt hela Örebro runt för att hitta stramaljväv och köpa tyg, kuddar och tråd, kom jag äntligen hem och tänkte sätta igång när hen jag skulle åka med till sjukan ringde å sa att sjuklingen inte ville ha besök utan vi skulle åka dit söndag istället.
Luften gick fullkomligt ur mig och jag typ kröp ihop i fosterställning.
Tills jag ringde en kompis som kom och höll om mig o kollade på film med mig.

Dagen efter var det dax att sätta igång med kuddtillverkningen. Skulle ju dit söndag...


Har inte använt stramalj innan men märkte snart att jag nog skulle sy fast det på mitt tyg.
Stramalj är jättestelt. Innehåller en massa starkelse/klister så det var jättesvårt att jobba med.


Men först sydde jag en innerkudde i passande storlek och fyllde den med fyllningen från två av ikeas billigaste kuddar. Jag ville göra en jättestor och lång kudde som kunde värma längs hela ryggen där det onda sitter. Och hittar man ingen innerkudde som är lagom får man ju tillverka själv.


Sen var det dax att  börja brodera. Tyget jag hade köpt till kuddfodralet var av en tjock kvalité vikket var ett jättedåligt val tyvärr. Jag fick kääääämpa för att få nålen igenom vid varje stygn. Så utöver att det var svårt att brodera med stramalj så vert det pissjobbigt och förödande rent tidsmässigt att brodera i tjockt tyg.
Kommer jag inte göra om om inte det skall vara till en soffkudde.
Men klart blev det till slut. Drog sista stygnen i morse vid 8 tiden.
Sen dax att äntligen se hur det egentligen såg ut. Blötte ned stramaljen så den blev mjuk och sen drog jag ut trådarna en efter en.
Klistrigt som fan :)


Jättefin kombo med mintgrönt på grafitgrått!
Sen skulle jag sy ihop kudden...vikket jag gjorde FEL!!!
Letar i panik efter sprättkniven och hittar den inte!
Får ta en liten sax o knöggla med att plocka upp stygnen. Skitstressad då jag väntade på att min följeslagare till sjukhuset skulle ringa å säga att det var dax att åka.
Äntligen ör jag klar o skall sy ihop jävelskapet på nytt. Nä men då bryts symaskinnålen på ett extra tjockt ställe. Panikletar efter en ny nål. Hittar tillslut en... Och tror ni inte att även DEN går av!? 
Jag kastar mig i bilen o åker till Maxi där jag handlar nålar till ett helt år plus en sprättkniv. Nu jävlar!
Hem o syr försiiiiiktigt och äntligen är den klar!


Jättefin vert den!
Pustar ut och känner att det skall bli så fint att ge bort den som jag slitit med så.
Åker till stan för att lite snabbt handla proteinpulver medan jag väntar på att han skall ringa.
Det gör han. Men med det tråkiga budskapet att sjuklingen inte vill ha besök idag igen.

Åker till stugan o tittar in i skogen. 

/tant tassel





Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...