måndag, oktober 07, 2013

Gelé des Paradis


Mitt dåliga samvete har förföljd mig hela sensommaren när mitt paradisäppleträd har hängt ända vid marken pga all frukt... som jag inte har plockat och gjort gelé av.

Men när Simon var här för första gången på över ett år så kom han på hur mycket han gillade gelén sist jag gjorde den och då fanns det ju plötsligt en anledning till att sätta igång tillverkningen.

Tyvärr så var jag liiiiite sent ute iår eftersom frukten måste plockas innan den blir helt mogen.
Nu var den närapå övermogen.
Men jag körde ändå och det blev helt ok. Lite sötare än den brukar bli och inte lika klar i färgen.
Men det fick duga.

Om du kommer över paradisäpplen så GÖR gelé på den. Det är så jäkla gott till kött men även på en ostmacka.
Här får du receptet:

Paradisäpplegelé 

3kg mogna ej övermogna paradisäpplen
3 1/4 l vatten
1 kg florsocker till varje liter avrunnen sursaft.

Rensa och skölj äpplena väl
Skär bort blomfästen, stjälkar och ev. skämda delar.
Skär i klyftor eller bitar.
Skal och kärnhus ger vacker färg och fyllig smak och skall vara kvar.
Lägg frukten i syltgrytan med vattnet.
Koka - ej för länge - häll massan i silduk och låt självrinna.
Mät den sura saften, väg upp sockret.
Värm saften, koka 5 min.
Vispa eller rör i sockret
Koka sakta utan omröring 8-12 min eller till allt skum samlas på ytan.
Tag geléprov.
Tag bort skumkakan.
Häll upp på varma geléglas eller burkar.

-jag sköljde glasen med Atamon och hade även lite i själva gelén. 

Och klart!
Nu känns det mycket bättre när jag nyttjat frukten lite och dessutom gjort någon annan glad.
/tant trassel

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...