torsdag, februari 02, 2012

Kära Anonym

På inlägget om varför jag bloggar så öppet om mammas sjukdom och död fick jag bl.a. denna kommentar.
Jag har försökt svara så gott det går fast att jag anser att svaren redan finns i inlägget jag gjorde.

Tror ändå inte riktigt på det där - om du har svårt att sätta dig och skriva dagbok, så förstår jag att du väljer en blogg istället. Men varför publik? Varför länka på facebook? Är ju ett ganska uppenbart tecken på att vilja ha feedback.
Vad är det du inte tror på?
Publik? Ja just pga det jag skrev i inlägget 'jag tror det som så att min öppenhet kanske kan hjälpa nån annan, kanske kan väcka samtal om det svåra och för min del kan det vara till hjälp att ta mig igenom och komma över detta svåra svåra som det faktiskt är att mista någon man inte tror sig kunna leva utan!'
Personligen så fungerar andras bloggar så för mig. Det är SUNT att dela andras känslor, röra vid dom, VÅGA känna dom.
Jag lär mig saker genom personliga bloggar. Lär mig om livet, ser att andra ibland tänker som jag och ibland lär jag mig saker just eftersom andra tänker annorlunda än jag... har en annan aspekt på saker och ting.
Orka att bara läsa om inredning, glada dagar och läppstift. Jag vill dela andras liv och erfarenheter. Så funkar jag. Spelar ingen roll om jag känner dom eller ej.

Dessutom så mår jag bättre av att få berätta för nån, kanske flera ggr om. Vända saker. Du kanske mår bättre av att prata med en spegel, taket i sovrummet eller din bästis. Det gör jag med, men jag behöver ibland oxå berätta för vem som helst.

Du är tydligen min vän på FB eftersom du känner till att jag länkar därifrån. Alla vill inte läsa allt. En länk från FB är ett sätt för mig att låta folk själva bestämma om dom vill läsa eller inte.
Jag fyller mitt behov. Om nån vill hänga med mig i den resa jag gör så är det bra.

Har undrat länge varför man väljer att skriva om hur man mår på ett offentligt forum... Kanske dagens extrema bekräftelsebehov? Ett sätt att gömma sig så man "slipper" träna social kompetens.

FB är ju bara offentligt för människor jag väljer skall få ta del av mitt liv. Hur du väljer att använda FB är ju upp till dig. Jag tycker inte det är läskigt att ta del av riktiga verkliga känslor. Jag anser att FB i allra högsta grad är på riktigt. Vet att inte alla tycker så. Jag måste utgå ifrån mig själv.
Om människor har ett sånt stort behov av bekräftelse som du säger så är det väl dax att vi börja se människor runt oss och på riktigt bry oss. Då kanske det jämnar ut sig efter ett tag?
Känner du och jag varandra? Tycker du att jag har behov att träna på min sociala kompetens?

Tror iaf inte det handlar om att "Vissa måtte tycker det ovärdigt att dela med sig av sin mammas bortgång". Tror mer det handlar om frågan: varför ska man blogga om det?

Som sagt...

9 kommentarer:

Tatiana sa...

Jag skrev om när min pappa dog och den långa sorgeperioden efteråt. Jag har fått många mensåjagkännerigenmig av det som jag har läst .

Fortsätt skriv. Bry dig inte om dummingar . Och jag beklgar verkligen sorgen .

Kram

Ann Jolby Solander sa...

Börjar med att beklaga sorgen efter din mamma. Skönt och värdigt att hon fick dö lugnt och i din brors sällskap.

Världen består av idel märkliga människor tycks det :-(

Det är klart att du kan blogga om din mammas död, varför skulle du inhte kunna göra det ? Som du själv skriver kanske det hjälper någon annan.

Anonym tycks känna dig och i mina öron låter det som någon som är avundsjuk på ditt liv. Vad har du som inte hon har kan man ju undra.

Du skriver ju precis vad du vill sen är det upp till var och en att läsa eller ?

varm kram Ann

sessy sa...

"man läser för att veta att man inte är ensam", citerade min engelskalärare i skolan. jag tror det stämmer. och för att kunna läsa nåt och veta att man inte är ensam måste ju nån ha skrivit det.

jag hoppas innerligt att det dröjer låååång tid innan jag behöver gå igenom det du gått/går igenom men jag är ändå tacksam för att du vågar och orkar dela med dig.
det kan stärka andra även i andra sammanhang.

stå på dig.
och tack.

Agnes sa...

Hej Jag tycker att du är klok i dina åsikter.För mig som förlorade min mamma väldigt hastigt är det till stor hjälp att få prata om det svåra. Precis som du beskriver det så känner jag också. Hur ska man någonsin kunna leva utan den personen som alltid har funnits där? Tyvärr fick din mamma lida och det gör mig riktigt ont att läsa men en tröst i det hela är ju att nu slipper hon det. Min mamma gick bort snabbt och utan förvarning och för mig är det en stor tröst i allt att hon slapp lida.
Sköt om dig och jag tänker på dig!
Kramar

Sofie81 sa...

Jag brukar läsa din blogg men är rutten på att lämna kommentarer tyvärr. Vi har träffats typ två gånger (Ellas kompis, Sofie). Hittade din blogg på hennes sida när hon bloggade. Måste säga att jag tycker att det är otroligt starkt att skriva om din mor. Är ju så att vissa har lättare för att skriva än att prata om saker eller så är man duktig på båda. Om nu någon stör sig på att du skriver om din mors bortgång varför då läsa vidare!? Man har ju ett val man måste inte läsa alla inlägg det är ju frivilligt då behöver man ju inte heller "störa" sig på dem. Vill samtidigt beklaga sorgen. Kram Sofie

gabbe sa...

roligt att ha en sån vän på FB.:(
håller med dig Karina man lär sig av andra.
tycker du är härlig!
jag gillar brutalt ärliga Karina!!!! skarpt. tycker absolut inte du behöver träna på din social kompitens.

styrke kramar från mig

Anonym sa...

Men har den här människan inte hört talas om att "skriva av sig" eller att man kan behöva få stöd i sin vilsenhet? Dumheter säger jag Du gör precis rätt Karina vi är många som stöttar dig i vår "frånvaro" men närvaro genom att sända dig ett <3 med lite styrka. Du gör som du vill det brukar bli så bra så Kramar i massor. Malin

TapetserarEva sa...

Bra svar! Det var inte jag som ställde frågan i alla fall,lämnar jag kommentarer skriver jag mitt namn.

Cyberkramar till dig//Eva

orcid sa...

Till anonym:

säger bara S U C K... en del(tex du) verkar bara inte förstå hur viktigt det är att få ur sig saker, prata vända, älta kalla det vad man vill men hellre det än bara sitta tyst och inte få hjälp att förstå...

en del gå till psykologer i flera år andra bloggar jag kallar det "mental och psykisk vårdnad av ens egna själsliga börda"...varför bära det ensam när man kan få stöd råd och hjälp på ett (psylog /terapi) eller annat(blogg/dagbok mm) sätt.

mest skrämmer det mig att du anonym ska föreställa en vän till karina då du tydligen har tillgång till hennes logg, som karina skrev: man väljer om man vill läsa eller inte..valet är ditt.


------------------------


kram till dig karina <3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...