tisdag, juni 18, 2013

Periodisk Fasta


Provar på Periodisk Fasta.
Såg ett vetenskapsprogram om "5/2 Fastan" eller "5/2 Dieten" som vissa kallar den. Diet ringer dock negativt hos mig så jag kör på fasta :)
På www.5-2dieten.com kan du läsa mera men orsaken till att periodisk fasta är bra är att "man genom att fasta kan förbättra hälsan, förlänga livet, gå ner i vikt och förebygga uppkomsten av vissa cancertyper och dessutom minska risken för Alzheimers och andra demenssjukdomar"

Jag har plötsligt gått upp så mycket i vikt och jag ser inte varför.
Dessutom har jag haft svårt att hitta motivation till att banta. Jag vill ju inte banta. Jag vill leva sunt. Inte banta.
Men detta med periodisk fasta tilltalade mig i den grad att jag inte såg nån annan möjlighet för min framtida hälsa än att förändra saker och ting.
Problemet är att detta bör va för alltid. Alltså att jag ska fasta två valfria dagar i veckan då jag äter max 500 kcal på en dag. Det är lite puligt att få till. Det var aslänge sen jag räknade kcal sist o man blir ju mörkrädd så få olika saker man kan äta om man bara ska få i sig 500 kcal under en dag o ändå ha energi att utföra ett arbete och sysslor i hemmet. Och va glad :)
Jag vill att detta ska va ett för alltid projekt. Så det är viktigt att jag inte tröttnar. Och att jag går ned i vikt igen. Som en bonus :)

Jag kör andra veckan nu så allt är fortfarande nytt.
På bilden ser ni min frukost på min senaste fastedag.
Kvarg, mjölk, bär, sötningsmedel. Allt till en liten paraplydrink. Tror den gick på ca 120 kcal o jag var mätt ända till lunch. Kvargens förtjänst :)

/tant trassel

1 kommentar:

Periodisk fasta sa...

Hej,

Det är alltid svårast i början. Innan man vant kroppen (och sinnet) vid att konsumera mindre under vissa perioder. Efter ett tag vänder det dock och det dröjer inte länge förrän man faktiskt börjar se fram emot sina fastedagar!

hls

Mathias

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...